Öt tipp arra az esetre, ha beütne a vizsgastressz

A vizsgaidőszak a legtöbbünket komoly megpróbáltatások elé állítja, és ezen nem segít, hogy a járványhelyzet miatt egyébként is több stressz ér bennünket. De mit tehetünk azért, hogy kicsit könnyebben vészeljük át ezt a pár hetet? Mutatjuk!

1. Aludd ki magad!Igen, persze, tudjuk, még okvetlenül el kell olvasnod azt az utolsó fejezetet... Biztos vagy benne? Untig ismételgetett tény, hogy kipihenten sokkal hatékonyabban dolgozunk és tanulunk, de azért jó észben tartani. Hasznos lehet, ha elalvás előtt már nem kezdesz bele új anyagrészbe, inkább csak átgondolod, összefoglalod magadban mindazt, amivel addig foglalkoztál. Így egyrészt megnyugodhatsz, hogy mennyi mindenre emlékszel, és nyugodtabb éjszakád lesz, másrészt kicsit rendszerezed is a tudást.

2. Csak semmi negativitás!Mindenki ismeri a szaktársakkal csoportchatekben folytatott közös siránkozásokat, ugye? Bármennyire is jó ötletnek tűnik együtt stresszelni azon, hogy mennyire stresszeltek, valójában a te hozzáállásodra is negatív hatással lehetnek a többiek érzelmei. A közösség nagyon jó dolog, de igyekezzetek inkább építeni és segíteni egymást!

Hasznos lehet, ha elalvás előtt már nem kezdesz bele új anyagrészbeFotó / 123RF

3. Utálod? Akkor foglalkozz vele jó sokat!Az egyetem nem (vagy inkább sem) kívánságműsor: ha szükséged van egy adott tárgyra, akkor bizony teljesítened kell, ha egyáltalán nem érdekel, akkor is. Ha valamit nem szeretünk, hajlamosak vagyunk rá legyinteni, esetleg minden lehetséges kifogást megtalálni, hogy ne kelljen vele foglalkoznunk. Éppen ezért tudatosan igyekezz időt és energiát szánni ezekre a tárgyakra/anyagrészekre is: ki tudja, lehet, végül kifejezetten megszereted. (A szerző egyébként rendszeresen megtapasztalta már ezt az érzést.)

4. Időzített jutalomHasznos lehet, ha apróságokkal motiválod magad: egy-egy újabb fejezet után egy kocka csoki, egy rövid séta az utcán, esetleg néhány lopott perc a közösségi oldalakon. Ezzel egyrészt elkerülheted, hogy lanyhuljon a figyelmed, másrészt pedig a jutalmazás aktusa miatt boldogabbnak is fogod érezni magad. Tényleg.

5. Csatornázd át!Kutatások kimutatták, hogy a stressz akár a barátunk is lehet, és javíthat a teljesítményünkön. Vannak, akik eleve jobban, hatékonyabban dolgoznak nyomás alatt, de ha te nem ebbe a csoportba tartozol, akkor sincs semmi veszve. Ha feszültek vagyunk, a vérnyomásunk és a pulzusunk is emelkedik, az ereink keresztmetszete szűkül. Ha azonban tudatosítjuk magunkban ezt az érzést, és igyekszünk lazítani, az érfalak ellazulhatnak, az erek keresztmetszete nőhet, és javulhat a szervezetünk (és főképp az agyunk) vérellátása, ami hozzásegíthet bennünket a sikeres szerepléshez.