Azok a stresszes tárgyfelvételi időszakok - Tévhitek a Neptun rendszerről
A legtöbb hallgatónak ellentmondásos a kapcsolata a Neptun rendszerrel, ami egyáltalán nem meglepő.
Egyrészt jelentősen megkönnyíti az életünket, hogy a Neptun rendszernek köszönhetően szinte minden egyetemmel kapcsolatos ügyünket intézhetjük online, személyes találkozás nélkül. (Introvertáltak előnyben! Járvány idején meg főleg.) Másrészt viszont ezen a felületen történik meg az is, amikor nem sikerül felvennünk egy-egy tárgyat, ami miatt akár egy egész félévet is csúszhatunk. Nézzük meg mélyebben, mi okozza ezt a traumatikus tapasztalatot!
Tényleg a Neptun tehet az olykor tragikus végkimenetelű tárgy- és vizsgafelvételekről?
A Neptun rendszert fejlesztő SDA Informatika Zrt. folyamatosan fejleszti és frissíti ugyan a szoftvert, de az üzemeltetést nem ők végzik. A felsőoktatási intézményeknek saját szerverparkjuk van, így az egyes intézményekben a Neptun üzemeltetői az egyetem munkatársai. A tárgyfelvételkor tapasztalt lassúságot pedig az okozza, hogy ez a szerverpark gyakran túl kicsi ahhoz, hogy minden hallgató egyszerre tudja használni a rendszert. A bővítés viszont sok esetben nem megoldható, hiszen az év összes többi napján pont akkora szerverpark a megfelelő, amivel az intézmények már eleve rendelkeznek. A teljes igazság viszont az, hogy a tárgy- és vizsgafelvétel esetén jelentkező problémákról tulajdonképpen az egyetemek sem tehetnek.
Hiszen a tárgyfelvétellel kapcsolatos problémák valójában abból erednek, hogy az adott órarend úgy van megalkotva, ahogy.
Ha a képzés természete valamilyen oknál fogva szükségessé teszi, hogy egy tárgyat több idősávban és/vagy több különböző oktatóval indítsanak el a félévben, sajnos mindenképp lesznek olyanok, akik rosszabbul járnak. Ez felveti a kérdést, hogy mi lehetne erre a valódi megoldás. Hiszen, ha a rendszer mindenkit beengedne a bejelentkezése pillanatában (vagy ha az egyetemek egy másik szoftvert, esetleg offline módszert használnának), akkor sem biztos, hogy mindenki arra a kurzusra jutna be, amelyikre szeretne. A teljesítményalapú kurzusjelentkeztetés egyes egyetemeken jól működik, de sajnos ez sem garantálja azt, hogy minden hallgató pontosan olyan órarendet állíthat össze magának, amilyet szeretne.
„Szóval azt akarod mondani, hogy simán rosszul járhatok a tárgyfelvételkor, és még hibáztatni sem tudok érte senkit?!"
Hát, igen. Pozitív üzenettel kellene lezárnom ezt a cikket, de tudom jól, hogy a szerencsén múló tárgy- és vizsgafelvételi időszakok az egyetemista tapasztalat szerves részét képezik, és sajnos nem a legjobb értelemben. Mit mondhatnék akkor? Talán biztató végszónak megteszi, hogy egy-egy féléves csúszás önmagában nem tragédia, és semmiképp sem szabad kudarcként tekinteni rá, különösen akkor, ha csak a szerencsén múlott. Hiszen az egyetem az életünknek az az időszaka, amikor elsődleges feladatunk az új tapasztalatok szerzése, amibe a jobb és a rosszabb dolgok is egyaránt beletartoznak.
Konda Nikolett