“Nálunk megvalósul az oktatás, a kutatás és az innováció egysége” - interjú az ELTE Informatikai Karának dékánjával

„Arra készítjük fel a hallgatókat, hogy nagy, komplex, összetett szoftverintenzív rendszerek fejlesztését tudják elvégezni" – hangsúlyozta Horváth Zoltán, az ELTE Informatikai Karának dékánja. Az Interjú a Felsőoktatási Rangsor 2021-es számában jelent meg.

Mit tart a kar három legfontosabb jellemzőjének?
Az első, amit kiemelnék a képzéssel kapcsolatban, hogy szoftverközpontú. Arra készítjük fel a hallgatókat, hogy nagy, komplex, összetett szoftverintenzív rendszerek fejlesztését tudják elvégezni. A második, hogy nálunk megvalósul az oktatás, a kutatás és az innováció egysége: a diákok tanulmányaik részeként, kreditért, valós, a piac által igényelt fejlesztésekben dolgozhatnak. A harmadik, hogy nagyon odafigyelünk a hozzánk kerülő hallgatókra. A mi ars poeticánk, hogy ne sokkal többtanulót vegyünk fel, hanem minél kevesebbet veszítsünk el. Egyedi és eredményes a diáktámogató programunk, aminek fő erőssége a közösségépítés. Az informatikai képzési területen az általánosnak tekinthető 50-60 százalékos arány helyett nálunk 20 százalékra csökkent a lemorzsolódás a programnak köszönhetően.

 

Milyen visszajelzéseket kapott a kar a diákoktól és milyen további fejlődési területeik vannak?
Minden tanárunk hangsúlyozza, hogy az online oktatási forma nem nyújtja ugyanazt, mint a személyes, még a széles körű interaktív lehetőségek felhasználása mellett sem. A hallgatók körében felmérést végeztünk az online oktatás eredményességét illetően, ami örvendetes eredményt hozott, örültek neki, hogy a tanítás folyamatosan ment tovább, és nem veszítették el ezt a félévet, hiszen ez volt a dolog tétje.

"Kapnak tanulástechnikai segítséget is, mentortanár foglalkozik velük, illetve minden elsőéves hallgató számára közösségépítő, tanulásmódszertani tréninget is biztosítunk."Fotó / ELTE

Mik a kar erősségei, amelyeket kiemelne?
A nemzetközi beágyazottságunk nagyon erős, részt veszünk európai kiválósági programokban is. Az Európai Innovációs és Technológiai Intézet digitális tudásközössége (EIT Digital) keretében számos innovatív kutatási projektben vagyunk benne, illetve több kettős diplomás mesterképzést viszünk. Van angol nyelvű adattudományi, kiberbiztonsági, Ipar 4.0, mesterséges intelligencia, Fintech mesterképzésünk. A kar erős ipari beágyazottságát mutatják ipari tanszékeink, például az adattudományi, amit a Deutsche Telekom hozott létre és finanszíroz. Az iparral közös kutatólaborjainkban nagyjából 100 hallgató vesz részt ipari kutatásfejlesztési feladatok megoldásában. Ennek a képzési formának a specialitása, hogy nem a hallgató megy el a céghez, hanem attól kapjuk a feladatot, amelyet az egyetemen a képzés részeként, ösztöndíj és kredit fejében oldanak meg a diákok doktoranduszok és oktatók vezetésével. Ezen túlmenően rengeteg hallgatónk érkezik külföldről, valamint bővül a nemzetközi oktatói kör is.

A hasonló tematikájú karok közül miért önöket választják a diákok? Mi az előnyük a többi azonos profilú karral/intézménynyel szemben?
Amiért érdemes hozzánk jönni, az az, hogy nagyon figyelünk arra, hogy a diákok sikeresen vegyék azt az akadályt, amit a középiskolából a felsőoktatásba való átlépés jelent. Amikor megkezdik a tanulmányaikat, a régi egyetemi tanulócsoportokhoz hasonló csoportokba osztjuk be a hallgatókat, megteremtve ezzel a lehetőségét, hogy együtt készüljenek az óráikra, segítsék egymást és igazi tanulói közösségek alakulhassanak ki. Kapnak tanulástechnikai segítséget is, mentortanár foglalkozik velük, illetve minden elsőéves hallgató számára közösségépítő, tanulásmódszertani tréninget is biztosítunk. Egyértelműen látszik az adatokból, hogy aki ezzel a támogatással az első évet sikeresen elvégzi, az szinte kivétel nélkül eljut a diplomaszerzésig. A kiemelkedően tehetséges hallgatókra különösen odafigyelünk, ők külön ösztöndíjakra, egyéni tanulmányi rendre pályázhatnak.

Mi az, amire az egyetemi élet, a hallgatói közösség kapcsán a legbüszkébb?
Gólyatáborunk természetesen évről évre van, ahol szintén jelen vannak a diáktanácsadóink. Ők más programokon is megtalálhatók, és segítik a szervezőket, hogy minden jól sikerüljön,illetve szervezik a tréningeket. Modern közösségi tereink vannak, például a könyvtár is így működik. Egy része csendes olvasásra alkalmas, illetve a közös térben együtt lehetnek, együtt tanulhatnak a hallgatóink.

A munkaerőpiaci szereplők miért alkalmazzák előszeretettel az önöknél végzett diákokat?
Ahogyan korábban is említettem, az iparral, a piaci cégekkel nagyon szoros a viszony, a képzési programjainkat is velük együtt építjük, így olyan hallgatókat bocsátunk ki, akikre az iparban a legnagyobb szükség van. Küzdünk azzal, hogy a csábító ipari bérek ellenére a diákok ne menjenek el túl korán dolgozni, mert a tanulmányok során végzett munka gyakranveszélyezteti a diplomaszerzést. Márpedig az informatikus szakmában a diploma nélkülözhetetlen a hosszú távon sikeres karrierhez.

Mit gondol, mennyire inkluzív az önök intézménye?
Nagyon büszkék vagyunk arra, hogy ez a képzés egyenlő esélyeket ad mindenkinek. A hozzánk bekerülő tanulók fele első generációs értelmiségi lesz, ha elvégzi a szakot. Diáktámogatóink széles körű segítséget nyújtanak a speciális igényű hallgatóknak is beilleszkedésükben, tanulmányaikban.

Az interjú 2020-ban készült a 2021-es Felvételi Rangsor kiadványába, amelyet teljes terjedelmében is el tudsz olvasni: keresd a kiadványt az újságárusoknál vagy rendeld meg itt!