Kevesen csinálnák végig azt, amit Bertha Benz a világ első hosszú távú autóútján

Karl Benz nevét sokan ismerhetik, hiszen az ő nevéhez fűződik az első belső égésű motorral rendelkező autó 1886-os szabadalmaztatása. Azt viszont kevesen tudhatják, hogy felesége, Bertha Benz volt az első ember, aki a világ első autójával tett meg hosszú távú utat.

Karl zseniális feltaláló volt, azonban az üzlethez nem értett annyira, mint felesége. Bertha pénzének legnagyobb részét férje találmányainak támogatására fordította. Korán felismerte, hogy az autóban nagy lehetőség van, azonban mégsem akadt elég vevő. Korábbi cikkünkből kiderül, nem is biztos, hogy az emberiség fel volt készülve arra, amit Bertha elindított.

A bizonyíték hiánya

Bertha rájött, hogy az emberek ódzkodtak az ismeretlen újdonságoktól. Nem volt elég az ígéret, hogy a kocsival egyszerűbbé válik az utazás, egyértelmű bizonyítékra volt szükség. Sokan nem hitték el, hogy az autó megbízható, és képes hosszú távú utak megtételére is.

A nő kiötlött egy tervet: férje tudta nélkül elviszi az autót, hogy bebizonyítsa, hogy az hosszú távon is működőképes. Két fiával 1888. augusztusában a nyári szünet alatt kora reggel indultak útnak Mannheimből. Az úti cél a nő szülőhelye, Pforzheim volt.

Bertha rájött, hogy az emberek ódzkodtak az ismeretlen újdonságoktól. Sokan nem hitték el, hogy az autó megbízható, és képes hosszú távú utak megtételére is.
Bertha rájött, hogy az emberek ódzkodtak az ismeretlen újdonságoktól. Sokan nem hitték el, hogy az autó megbízható, és képes hosszú távú utak megtételére is.Fotó / Mercedes

Az indulás és az izgalmas utazás

Induláskor csöndben kitolták a garázsból a járművet, hogy ne keltsék fel Karlt a motor hangjával. Amikor elég messze kerültek a háztól, beindították a szerkezetet, és útnak indultak.

A történelem első autózása nem indult teljesen zökkenőmentesen. Nem tudták a pontos utat a két város között, ezért többször is meg kellett állniuk, hogy útbaigazítást kérjenek a járókelőktől. Mivel a kocsinak csupán 4,5 literes tankja volt, ezért 20-25 kilométerenként meg kellett állniuk benzint, a hűtéshez pedig vizet szerezniük.

A világ első benzinkútja egy gyógyszertár

Benzint akkoriban még csak gyógyszertárakban árultak. Az első megállójuk a wieslochi városi gyógyszertárnál volt, amely ma is létezik, és a világ első benzinkútjának nevezik.

Női leleményesség és további nehézségek

A helyzetet tovább bonyolította, hogy a jármű menet közben párszor meghibásodott, ezért javításokra volt szükség. Cserélniük kellett a bőrfékeket, meg kellett húzniuk a motor szíjait, valamint Berthának egy szivárgó szelepet is be kellett foltoznia harisnyakötőjével, hajtűjével pedig az eldugult csöveket tisztította ki.

Emelkedőknél sokszor nem volt elég ereje a motornak, ezért a három utasnak kellett feltolnia a 360 kilogrammos szerkezetet a dombokra.

Az autóipar történelmében Bertha Benz első távolsági útja nemcsak férjének, de rengeteg szkeptikusnak is bizonyította, hogy az autó nagy jövő előtt áll.
Az autóipar történelmében Bertha Benz első távolsági útja nemcsak férjének, de rengeteg szkeptikusnak is bizonyította, hogy az autó nagy jövő előtt áll.Fotó / Bildagentur-online

A nehéz út vége

Mindezek ellenére Bertha és két fia 12 órányi utazás után még aznap este megérkeztek a nő szülőházához. Néhány nappal később indultak vissza Mannheimbe, és a már tapasztalt autósok egy sokkal rövidebb úton jutottak haza, így összesen 180 km-t tettek meg.

Az autóipar történelmében Bertha Benz első távolsági útja nemcsak férjének, de rengeteg szkeptikusnak is bizonyította, hogy az autó nagy jövő előtt áll.Vajon hogy teljesítene hősnőnk KRESZ-tesztünkön?