Így segíthet át a helyes táplálkozás az iskolai stresszen - interjú Antal Emese dietetikussal

Az egyetemi élet és az egészséges táplálkozás sokak szerint összeférhetetlennek tűnik, ugyanis hatással van rá az anyagi helyzetünk, a folyamatos vizsgastressz vagy az időhiány. Ehhez nyújt útmutatást Antal Emese, dietetikus, aki beavat minket a helyes étkezés rejtelmeibe.

Gyermek az asztalnál című könyve elsősorban a 3-15 éves korosztály szüleinek, nagyszüleinek pedagógusoknak ad tanácsokat az egészséges, ugyanakkor örömteli étkezéshez. Mit tanácsolna az idősebb korosztálynak, mikre érdemes odafigyelniük táplálkozásuk során? Nekik is tervez majd könyvet írni?

Várhatóan ebben az évben jelenik majd meg az új könyvem, amely már az idősebb, a 15-25 éves korosztálynak fog szólni.
Véleményem szerint azért lényeges kétfelé venni a fiatalabb korosztályt - gimnazistát és egyetemistát - mert többek között más szociális interakciók érik őket.
A gimnazisták körében például egyre inkább előtérbe kerülnek a társas kapcsolatok, ami a táplálkozást is jelentősen befolyásolja. Azonban, ha vannak már stabil, gyermekkorban kialakított szokások e téren, akkor a barátok is kevésbé képesek ráhatást gyakorolni. Ha ez elmarad, akkor nagyobb az esély arra, hogy átveszik az ismerősi körökben látottakat.
Az egyetemisták pedig - többnyire - egy teljesen más élethelyzetben vannak. Vagy úgynevezett mamahotelben, vagy már önállóan élik az életüket. Mindezek jelentősen befolyásolják a táplálkozási szokásaikat.

Az egyetemisták körében is elterjedt az a szemlélet, hogy az egészséges táplálkozás pénz kérdése. Önnek mi a véleménye erről?

Azt vallom, hogy kevés pénzből is lehet egészségesen, és drágán is lehet egészségtelenül táplálkozni. Nem csak ezen múlik, sokkal inkább hozzáállás és akarat kérdése. Vegyük például a cukros üdítőket. Többnyire a szegényebb réteg fogyasztja őket, pedig sokkal több pénzbe kerülnek, mint mondjuk a víz. Vannak, akik ebbe egyáltalán nem gondolnak bele, vagy a cukros, édes dolgokat kifejezettem szeretetük kifejezésére használják, pedig, ha túlzott mennyiségben éppen ezzel árthatnak gyermekeiknek. Ezt persze az iskolázottság és a tájékozottság is befolyásolja.
Vagy egy másik példa a barna és fehér kenyér árkülönbsége. Lehet, hogy a magvas kenyér drágább valamennyivel, de mivel magasabb a rosttartalma, jobban laktat, ezért kevesebb is elég belőle. Ezt sokszor nem gondoljuk végig, csupán az árcédulát figyeljük. Pedig hosszú távon sokkal kifizetődőbb az egészségesebb változat megvásárlása.
Nem is beszélve az édességek, desszertek áráról. Manapság azok ára is a magasba röptek, holott annyi pénzből sokkal több gyümölcsöt, vagy zöldséget tudnánk venni.
Tehát én nem értek egyet azzal, hogy az egészséges életmód nagyon drága lenne. Ugyanez a véleményem a mozgásról is. Nem feltétlenül kell drága fitness termekre költeni, ugyanis a fiatalok könnyen megtalálhatják a költséghatékony módját a sportolásnak. Mehetnek együtt bicajozni, gördeszkázni, focizni. Csak meg kell tervezni, és odafigyelni arra, hogy ez prioritás legyen számukra.
Az egyetemistáknak első körben azt javaslom, hogy gondolkodjanak előre. Tervezzék meg, mit fognak fogyasztani a héten és a mélyhűtőt ennek megfelelően pakolják tele. Ezzel nem csak, hogy pénzt spórolnak, de tudatosabb, egészségesebb táplálkozást is folytathatnak.

 

Nem kell drága fitness termekre költeni, ugyanis a fiatalok könnyen megtalálhatják a költséghatékony módját a sportolásnak.Fotó / antalemese.hu

Ami az egyetemistákat illeti, gyakori náluk a folyamatos vizsgastressz. Másképpen étkeznek egy ilyen időszakban?

Igen. Két fajta ember van, ha stresszről beszélünk. Vannak, akiknek gombóc van a torkukban, és egyáltalán nem tudnak ebben a helyzetben enni. Náluk arra kell figyelni, nehogy különböző tápanyaghiányok alakuljanak ki, de semmiképp sem kell rájuk erőltetni az evést. Inkább fektessünk hangsúlyt az ásványi anyagokban, vitaminokban gazdag folyadékok bevitelére, különösen a vizsga napján.Az agy alapvetően glükózzal dolgozik, tehát közvetlenül vizsga előtt gyors felszívódású ételekre van szükségünk, mint egy banán vagy egy csoki.
A másik véglet, aki evéssel vezeti le a stresszt, és leginkább a magas cukor-, illetve zsírtartalmú ételekhez nyúl, ami könnyen vezethet plusz kilókhoz. Ez azért is problémás, mert egy vizsgaidőszak vagy az érettségire készülés akár hónapokig is eltarthat, így nagyon félre mehet az egészséges életmód.
Fontos lenne, hogy a stresszre tudatosan készítsük fel a fiatalokat, hogy meg tudják élni azt, és ilyenkor se hagyják el magukat. Nem szabad elfelejteni, hogy a táplálkozás, a testmozgás és a lelkiállapot kölcsönhatásban vannak egymással, ez az egyik legfontosabb hármas ilyenkor.
Ugyanis a kiegyensúlyozott alvás és a mozgás hatással van a tanulási képességekre.
Ha kicsit is tudatosan ki tudnak szakadni ebből a stresszes állapotból, akkor lehet, hogy az is, aki előtte nem volt képes enni, vissza tud állni a nyugalmi állapotra és normalizálódik.

Milyen praktikák vannak ebben az időszakban, mikre érdemes odafigyelni?

Ami alapvető egy ilyen stresszes időszakban, az a napirend. Meg kell tervezni a napot. Be kell osztani az időnket, beütemezni a sportot, a szórakozást és a táplálkozást. Így nem marad majd ki a reggeli, ami a napindító energialöketet biztosítja. Arról nem is beszélve, hogy kutatások támasztják alá, hogy a rendszeres, megfelelő reggeli pozitív hatással van többek között a kognitív képességekre. Sokan nem tudják, hogy a vizsgára készülésnek a reggeli egy szerves része. Sőt ugyanúgy befolyásolhatja a teljesítményt az is, hogy mit és mikor vacsoráztunk előtte.

Van olyan élelmiszer, ami kifejezetten segíti a szellemi teljesítményt?

Abszolút. Az Edd magad okossá videójában jól felsoroltuk, hogy milyen antioxidánsokat és vitaminokat kell fogyasztani, az idegsejtek támogatásához. Fontos a vegyes és sokoldalú étrend, amely biztosítja az agy számára a különösen fontos tápanyagokat. Ilyenek:

  • diófélék, olajos magvak (E-vitamin);
  • déli gyümölcsök, mint például a narancs, a citrom vagy a kivi;
  • a bogyós gyümölcsök, például az eper, az áfonya, a szeder, a zöldségek közül például a káposztafélék vagy a paprika (C-vitamin);
  • kakaó, fekete csokoládé, zöld tea.

Ezek mind megvédik az idegsejteket az őket érő káros hatásoktól.

Nézd meg az Edd magad okossá videóját:

Névjegy

Antal Emese
- dietetikus, szociológus, két kisfiú édesanyja
- Középiskolai tanulmányait szülővárosában, Győrben, a Révai Miklós Gimnáziumban végezte, majd 1993-ban felvételt nyert a Pécsi Orvostudományi Egyetem Egészségügyi Főiskolai Karára, ahol dietetikus diplomát szerzett.
- Pályakezdőként, 1997-ben a győri Petz Aladár Megyei Kórházban dolgozott, majd ezután a fővárosba költözött és különböző táplálkozási területen tevékenykedett. Mindeközben megszerezte a szociológus diplomáját az Eötvös Loránd Tudományegyetemen.
- A következő szakmai kihívás 2005-ben érte, amikor a Magyar Dietetikusok Országos Szövetség (MDOSZ) elnöke lett 2012-ig, ezután a szövetség főtitkári teendőit látta el egészen 2015 májusáig.
- 2016 januárjától a Budapesti Gazdasági Egyetem, Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar, Vendéglátás Intézeti Tanszék oktatója.
- 2015-től a TÉT (Táplálkozás, Életmód, Testmozgás) Platform szakmai vezetője.