Minden, amit a diplomások pályaútjáról tudni kell

Képzési területenként mennyit keres, milyen arányban találtak diplomás munkát a végzettek, milyen területen dolgoznak – ilyen kérdésekre válaszol a Diplomás Pályakövetési Rendszer az Adminisztratív Adatbázisok Egyesítésén alapuló gyorsjelentésre. A vizsgálatban új elemzési szempontként megjelent a munkaerőpiaci státuszok időbelisége és mennyien válnak egyéni vállalkozóvá.

Roppant érdekes gyorsjelentést tettek közzé a Diplomás Pályakövetési Rendszer (DPR) az Adminisztratív Adatbázisok Egyesítésén* (AAE) alapuló kutatásában. A projekt azokra hallgatókra koncentrált, akik a 20112012-es és a 2017/2018-as tanévek között nappali munkarenden szereztek abszolutóriumot. A pályájukat figyelte egészen 2019 őszéig, és összefoglalta a tapasztalatokat.

A gyorsjelentés részletes képet nyújt a gazdasági szereplők, felsőoktatási intézmények, leendő és volt hallgatók számára a végzettek felsőoktatási és korai munkaerőpiaci életútjáról.

A projekt azokra hallgatókra koncentrált, akik a 20112012-es és a 2017/2018-as tanévek között nappali munkarenden szereztek abszolutóriumotFotó / Shutterstock

Az elemzés beszédes grafikonjai segítik a szervezeteket például a humánerőforrás-kérdések megválaszolásában, de mellettük a felsőoktatásba jelentkezőket, jelenlegi és már végzett hallgatókat is a pályaorientációs vagy általános tájékozódáskor, valamint támogatják az intézményi döntéshozatalt a felsőoktatásban.

A legfrissebb kimutatás korábban még nem publikált elemzéseket is tartalmaz, összességében pedig tíz nagy kérdéskörben dolgozta fel az adatokat:

  •  Ki mennyit keres képzési területenként, és milyen arányban sikerült diplomás munkát találniuk a végzetteknek?
  •  Hogyan állják a versenyt a felsőoktatási intézmények a munkaerőpiacon?
  •  Korai munkaerőpiaci jellemzők (vállalt-e munkát az utolsó tanulmányi évben/szemeszterben?), illetve álláskereső vagy foglalkoztatott lett-e a frissdiplomás?
  •  Hol helyezkedett el: felsőfokú oklevelet nem igénylő, vagy azt elváró munkakörben? (FEOR kódok szerint, képzési területeket külön taglaló kimutatások)
  •  Jövedelmi adatok munkakör, foglalkoztatói ágazat és szféra alapján. (Az adatok feldolgozása FEOR, TEÁOR, GFO kódok nyomán történt)
  •  Milyen területen foglalkoztatott a volt hallgató: versenyszféra, közszféra, nonprofit területen, vagy másutt?
  •  Hogyan lépked a ranglétrán a diplomás? – A jövedelmek alakulása FEOR 3. szintű munkakörönként. A bérnövekmények nyomán kirajzolódik, miként forintosul a diploma az idő előrehaladtával.
  •  Milyen arányban tanulnak tovább a frissdiplomások?
  •  Mennyire elterjedt és milyen képzési területeken jellemző az egyéni vállalkozóvá válás, illetve ez a diplomás összjövedelmének milyen arányát képezi?
  •  Képzési hely megyéje és lakó-/tartózkodási hely kapcsolatát szemléltető térképek, amelyek többek közt rávilágítanak arra, hogy mennyire vonzzák a felsőoktatási intézmények a távolabbról érkezőket, illetve mennyire „terítik vissza" végzettjeiket más megyékbe.

Érdemes átfutni a gyorsjelentést, hiszen látványos, könnyen emészthető grafikonokkal elemzi az adatokat. Kezdésként a jövedelmi adatokkal foglalkozik, és a képzési formától függően (alapképzés, osztatlan, mesterképzés) láthatjuk, az informatika, illetve az orvos- és egészségtudomány kiemelkedését. Az informatikusnak tanulók több grafikon alapján is kedvező helyzetben találják magukat a pályakezdéskor. Korábban már írtunk a sztárszakok kereseti lehetőségeiről.

Ha átböngésznéd, innen letöltheted a DPR AAE 2020 gyorsjelentést.

A DPR kutatás adatai böngészhetők a diplomantul.hu oldalon, infografikái pedig megtekinthetők a felvi.hu Szakleírásainál.

*Az Adminisztratív Adatbázisok Egyesítése kutatási modul adminisztratív adatbázisok összekapcsolásával jött létre a Felsőoktatási Információs Rendszer, valamint a Diákhitel Központ Zrt., a Nemzeti Adó- és Vámhivatal, a Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelő és az Innovációs és Technológiai Minisztérium által tárolt, pályakövetési célokra alkalmas adatok anonim egyesítése révén.