Hihetetlen, de igaz – így kereshetsz pénzt shoppingolással
Sokak számára a shoppingolás kifejezetten élvezetes időtöltés. Bámészkodni a kirakatok előtt, ruhákat próbálni, üzletről-üzletre járni, megismerni új termékeket vagy szolgáltatásokat szórakoztató és megnyugtató tud lenni. A "mystery shopping", azaz próbavásárlás lehetőséget nyújt, hogy a vásárlás szerelmesei olyan munkát találhassanak, amelyet igazán szeretnek.
A próbavásárlás számos egyéb elnevezésével találkozhatunk, ilyen többek között a mystery visit, titkos vásárlás, titkos látogatás és a tesztvásárlás is. A próbavásárló hivatalos megnevezése pedig a shopper.
Nem csak játék és mese
A munka nem olyan könnyű, mint amilyennek elsőre tűnhet. A folyamat során a shopper a vásárlói profiljába illő céget felkeresi annak érdekében, hogy felmérje: a szóban forgó cég a vásárlási folyamat minden lépésében megfelelő szolgáltatást nyújt-e a vásárlók számára.

Ruhavásárlás során például a shoppernek meg kell figyelnie az alkalmazottak segítőkészségét, a tisztaságot, a termékek minőségét.
Konfliktusok generálásával tesztelnie kell az alkalmazottak problémamegoldó készségét és a vásárlás zökkenőmentességét.
Mint egy titkosügynök
Az üzlet számára a shopper kiléte természetesen nem lehet ismert. Fontos, hogy a próbavásárló ne részesülhessen különleges bánásmódban, ezért teljes inkognitóban kell elvégeznie a feladatait. A vásárlás után egy részletes kérdőív kitöltésével értékeli ki a céget.
A visszajelzések segítségével a vállalatok megismerhetik erősségeiket, valamint hiányosságaikat. A tapasztalatokat összegezve a vásárlói elégedettség növelésének érdekében hatékonyan tudnak változtatni a problémás területeken.
A próbavásárlás üzletenként eltérő lehet. Máshogy kell értékelni egy bankot, mint egy divatcéget, éttermet vagy szállodát. A vásárlás nem feltétlenül jár együtt valódi termékvásárlással, az értékelés befejeztével a shopper elállhat a vételtől. Természetesen szolgáltatások esetén ez nem lehetséges, azokat a próbavásárlókat foglalkoztató cégek kifizetik.
Ez a munka páratlanul változatos, és rengeteg új tapasztalatot, valamint lehetőséget nyújt a shopperek számára. A próbavásárlókat toborzó cégek várják a vásárlás szerelmeseinek jelentkezését, akikkel együttműködve hozzájárulhatnak a vállalatok fejlődéséhez.
Bolyki Veronika