Sínen vannak - interjú Homolya Róberttel, a Máv Zrt. elnök-vezérigazgatójával

Hova jelentkezzek? című sorozatunk, segít közelebbről megismerni egy-egy adott céget, mely alapján könnyebben eligazodhatsz, hogy hova jelentkezz szakmai gyakorlatra, vagy főállásra. Többek között megtudhatjátok, mik az elvárások az egyes szakmákban, kiknek való az adott pálya és melyek egy ideális jelentkező ismérvei. Mai cikkünkben a Máv Zrt. elnök-vezérigazgatója válaszol ezekre a kérdésekre. Lássuk az interjút!

„A képzési rendszer megújítása során fontos feladatunk, hogy korszerű oktatási technikák, módszertanok alkalmazásával újra vonzóvá tegyük a fiatalok számára a vasutat" – mondta el Homolya Róbert, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója.

Hogyan igyekeznek megtartani a fiatal tehetségeket?

Kiemelt célunk egy versenyképes vasút megteremtése, az utasok minőségi kiszolgálásának és komfortérzetének növelése. Ahhoz azonban, hogy a folyamatosan változó társadalmi-gazdasági kihívásokra megfelelően reagáljuk, innovatívnak kell lennünk, ehhez pedig szükségünk van a fiatalok tudására, lendületére, nyitottságára. A vasútnál lévő idősebb generációk tapasztalatának és a friss szemléletet képviselő pályakezdők építő jellegű javaslatainak összeegyeztetésében rejlik a fejlődés lehetősége. Pályakezdő diplomás programot dolgoztunk ki a frissen végzettek számára, amelyben a hagyományos előadások helyett együttműködés-fejlesztő programon, felső vezetői kerekasztal-beszélgetésen, vasútszakmai helyszínbejáráson vesznek részt a fiatalok.
A program segítségével valódi élmények útján ismerik meg a vasútszakmai területek sajátosságait, kihívásait, és bízunk abban, hogy meg is szeretik a vasutat.A hozzánk jelentkező 400 pályakezdő fiatal magas száma is igazolja, hogy a MÁV által kínált pályakezdő bér (BA-diploma esetén bruttó 315 ezer, MA-diploma esetén 360 ezer forint) versenyképes a piacon. Ezenkívül a fiatalok számára nagy érték az utazási kedvezmény, a folyamatos tanulási, fejlődési lehetőség, valamint az informatikai rendszereken alapuló munkavégzés egyre nagyobb mértékű elterjedése. Az utóbbi években hangsúlyt fektettünk a rugalmasabb foglalkoztatási formák bevezetésére.

Mik az alapvető elvárások a pályakezdőkkel szemben?

Amit elsősorban elvárunk a fiataloktól, az a szakmai nyitottság, fogékonyság az új ismeretek megszerzésére, a tanulni és fejlődni akarás. Abban hiszünk, hogy a speciális szakmai,
technológiai ismeret, tudás elsajátítható a képzéseink és a munkavégzés során. Azt tapasztaljuk, hogy a gyakorlatban lehet a legjobban elsajátítani a munkavégzéshez szükséges tudásanyagot. A vasutas szakmák többsége nem végezhető íróasztal mellett, szükség van a telephelyek, üzemi helyszínek bejárására és a társszakterületek kapcsolódási pontjainak ismeretére. Ebből következik, hogy nálunk azok találják meg a leginkább a számításukat, akik szeretik a változatosságot, a terepmunkát, szívesen dolgoznak csapatban és kihívásnak tekintik, hogy részt vehetnek a magyar vasút modernizációjában.

Milyen életpályára készülhetnek önöknél a fiatalok?

A vasútvállalatnál célunk, hogy életpályát mutassunk be a munkavállalóinknak, lássák, hogy kitartó munkavégzéssel, tanulással milyen munkaköröket tölthetnek be. A fiataloknak különösen fontos, hogy 3-5 év múlva hova, milyen szakmai szintre juthatnak el. Kiemelve egy fiatal vezető életpályáját: Széplaki Attila, a Keleti pályaudvar állomásfőnöke mérnökgyakornokként került hozzánk 2013-ban, 2016 vége óta az ő forgalmi szakmai irányításával közlekedik naponta mintegy 440 vonat, a szakember pedig közel 130 dolgozó munkáját irányítja.

Homolya RóbertFotó / Szecsődi Balázs

Milyen képzési területről érkező pályakezdőket fogadnak leginkább?

A legtöbb pályakezdő pozíció műszaki végzettséggel tölthető be. Elsősorban villamos-, építő-és közlekedésmérnököket várunk. Az idén a MÁV-hoz és leányvállalataihoz 400 jelentkezőből 52 pályakezdő diplomást vettünk fel, jellemzően mérnöki végzettséggel. A vasúti szakterületen szerzett tapasztalat nagy előnyt jelent a későbbi munkavégzés során, ezért közép- és felsőfokon is ösztöndíjprogramokat működtetünk.

Az ebben részt vevő fiatalok már az iskolai évek alatt megismerik a vasút működését, az adott szakmai terület folyamatait, feladatait, kapcsolódásait.

Ösztöndíjasaink végzettségük megszerzését követően automatikusan bekerülnek a Pályakezdő Diplomás programunkba. A MÁV három éve indította el a duális képzést a Dunaújvárosi Egyetemmel együttműködésben, jelenleg 13 duális hallgatónk van. Tárgyalásokat folytatunk a BME-vel is, szeretnénk itt is bekapcsolódni a duális képzésbe.

Mi a véleménye a dolgozni vagy tanulni szembenállásról?

Minden tevékenységnek megvan a megfelelő iskolai végzettsége, jelenleg egy mozdonyvezetőnek vagy egy tolatásvezetőnek nem szükséges egyetemet végeznie. A legfontosabb feladatunk, hogy a középfokú iskolai végzettséghez szükséges tanulási folyamatot minél korszerűbb oktatási módszertannal és gyakorlati elemmel támogassuk. Például a mozdonyvezetők képzésében kiemelt szerepet kap az oktatási célú szimulátor, amely a szabályok helyes begyakorlása mellett előre nem látható, váratlan helyzeteket generál, ezáltal a helyes döntési reakciók is könnyebben rögzülnek. Szintén szimulációs technikát alkalmazunk a forgalmi munkakörök esetén a forgalmi szimulátor működtetésénél. A képzési rendszer megújítása során fontos feladatunk, hogy korszerű oktatási technikák, módszertanok alkalmazásával (szimulátorok, vonalismereti videók, blended learning megoldások, élménypedagógiai eszközök) újra vonzóvá tegyük a fiatalok számára a vasutat amellett, hogy a vasúti közlekedés biztonsága továbbra is elsődleges szempontként jelenik meg. Az új generációk megjelenésével a digitalizált tudásátadás elengedhetetlen, ezért a vasútszakmai képzéseknél az idei évtől megkezdjük az első digitalizált gyakorlatorientált oktatást, ahol a hallgatók a gyakorlati képzés mellett digitalizált taneszközökkel, tableteken elérhető e-learning tananyaggal kezdhetik meg tanulmányaikat.

Mit jelent a cég számára a munkáltatói márka?

A munkáltatói márka alapja, hogy milyen értékek találhatók, milyen szervezeti kultúra működik, milyen a munkahelyi környezet egy vállalatnál. Ezeket az értékeket a meglévő munkatársak, az utazóközönség és a jelentkező dolgozók alakítják. A munkáltatói márkának tükröznie kell, hogy mit adott jelenleg az itt dolgozóknak, de fel kell vázolnunk a jövő vasútját is, azt, hogy miért érdemes ennél a vállalatnál dolgozni.

A MÁV 150 éve működő cégként biztos munkahelyet jelent valamennyi munkavállalójának.  

Évtizedek óta a vállalatnál dolgozó munkatársainak, de az újonnan belépő fiatal pályakezdőinek elkötelezettségét is számtalan juttatással, célzott programmal és akcióval erősíti. A hosszú távú foglalkoztatást biztosító programok a dolgozók folyamatos szakmai képzését, szállás biztosításával a munkavállalói mobilitás elősegítését is magukban foglalják. Felelős munkáltatóként tudjuk, hogy munkatársaink számára elsődleges szempont a tervezhetőség, a rugalmasság és a biztonság, ezért arra törekszünk, hogy a munkaidő-beosztás és a munkafeltételek biztosítsák a munka és a magánélet egyensúlyát. Ha egy munkakör jellege lehetővé teszi az atipikus foglalkoztatás valamely formáját, igyekszünk az ilyen igényeket figyelembe venni. Minden évben vasutasnapot szervezünk, amelyhez országos szinten hat különböző helyszínen területi családi juliálisok kapcsolódnak. Családos munkavállalóink részt vehettek a Nyaral a család! nyereményjátékunkon, amelyet a nagycsaládosok számára szerveztünk, és ahol egy-egy hetes üdülés volt a fődíj. Emellett az Erzsébet-tábor program keretében 180 vasutasgyermek vehetett részt ingyenesen egyhetes nyári élménytáborban a Balaton partján, Zánkán. Fontos, hogy ezeket az értékeket kommunikáljuk befelé, meglévő munkatársaink elkötelezettségének növelése érdekében, és természetesen kifelé is, az új munkaerő bevonzására.

Névjegy
• 42 éves, az ELTE Állam- és Jogtudományi Karán szerzett diplomát.
• Korábban a Fejlesztéspolitikai Koordinációs Bizottság elnöke volt, a Miniszterelnökségnél többek közt miniszterelnöki biztosként és kormánybiztosként is tevékenykedett, a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumnál 2017-ben közlekedéspolitikáért felelős államtitkárnak nevezték ki.
• A MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója 2018 augusztusától.

Az interjú 2019-ben készült a 2020-as Felvételi Rangsor kiadványába, melyet - regisztrációval már weboldalunkon is elérhettek.