Motiváció megőrzése home office-ban: lehetséges ez egyáltalán?

A pandémia okozta hatások ma már tudjuk, hogy hosszútávúak. Noha az elején még azt gondoltuk, néhány hónapot kell csupán eltölteni otthon a laptop előtt, egyre inkább úgy tűnik, hogy belesüppedtünk ebbe. Vajon létezik kiút ebből?

Az otthoni munkavégzés elsőre talán könnyűnek tűnt, de ahogy teltek a hónapok, egy több akadályba ütköztünk bele. Sokaknak problémát jelent a helyhiány, hogy nincs terük kialakítani egy otthoni irodai környezetet, ráadásul elvonhatja a figyelmünket a családtagok, a háztartás és egyéb olyan ingerek, amikkel korábban nem kellett számolnunk. Ezek a bosszúságot, motivációcsökkenést és ezekből következően teljesítményromlást eredményezhetnek. Ilyen feltételek mellett az is csoda, hogy eddig nem tébolyultunk meg.
Hogy továbbra is ép mentális állapotban tudjunk maradni, elhoztunk néhány fontos tippet, ami segíthet a probléma orvosolásában!

A gesztusok pozitivitást és energiát csempésznek a munkanapokba, segítik az egészséges és produktív munkahelyi légkör megőrzését.Fotó / 123RF

Kapcsolatok - ne hagyd annyiban!

Beszélgessünk a kollégákkal napi szinten és figyeljünk rá, hogy ne mindig kizárólag a munkáról legyen szó. Fontos, hogy a munkaidő leteltével emberileg is tartsuk egymással a kapcsolatot, szánjunk rá időt, hogy lelkesítsük egymást, még akkor is, ha ezt csak online térben tehetjük meg! Apróságnak tűnhet, de ez az összetartozás gesztusát erősítik, segítenek a kapcsolatok megőrzésében és erősítésében.

Segítség felajánlása
Munkavállalók egy jelentős része arról számol be, jóval több órát dolgozik, mióta home office-ban van. Ennek oka lehet többek között a munka-magánélet elválasztásának nehézsége vagy a virtuális lét okozta új kihívások. Ha egy munkatársunk kifejezi, hogy túlterhelt, ajánljuk fel a segítségünket! Ezzel csökkenthetjük a terheit és mi is jól járhatunk: biztos előfordul majd olyan is, amikor fordított esetben átlendülhetsz egy mélyponton, amikor épp neked ajánlják fel a segítséget, ugyanígy. Ez a készség tanít is bennünket jobb emberré válnunk.

Segítség kérése
Fontos, hogy nem kell mindent egyedül megoldanod, ugyanez működhet fordítva is, sőt működnie is kell! Sokaknak viszont kifejezetten nehéz feladat segítséget kérni másoktól. A szégyenkezés mentes segítségkérés kultúrájának kiépítésében a vezetők példák nyújtásával segíthetnek, ezeket később a beosztottak is alkalmazni tudják. Kezdésképp kérjünk segítséget egy kevésbé fajsúlyos feladattal kapcsolatban valaki olyantól, akiben már megbízunk! Ahogy egyre komfortosabbá válik a másikra való támaszkodás és az együttműködés, úgy épülhet ki a kölcsönös támogatás kultúrája szervezeti szinten is.

Varázsigék, a megfelelő kommunikáció jegyében
A „kérem" és a „köszönöm" ilyenkor is kulcsszavak, bár könnyen megfeledkezhetünk róluk, ha elfoglaltak vagyunk. Tűzzük ki célul, hogy minden héten szakítunk időt legalább egy munkatársunkra: mondjunk neki köszönetet apróbb és nagyobb dolgokért is, érezze, hogy fontos a munkája! Ezek a gesztusok pozitivitást és energiát csempésznek a munkanapokba, segítik az egészséges és produktív munkahelyi légkör megőrzését az online térben is.

Támogatás biztosítása a motivációért
Teljesen normális, ha időnként motiválatlannak vagy rosszkedvűnek érezzük magunkat. Fontos, hogy ha ezt kollégáinkon is észrevettük, javasoljunk néhány praktikát, amelyek segíthetnek, hogy kiegyensúlyozottabbaká váljanak. Ilyen öngondoskodás egy 20 perces szünet beiktatása, a mindfulness gyakorlása vagy a különféle légzőgyakorlatok. Kimerülés jelei esetén a fizetett szabadság is jó megoldás lehet.
Az írás az angol SHL Blog egy cikke alapján került átvételre.