A jó vállalkozó legfőbb jellegzetességei - benned mind megvan?

Vállalkozó leszek! - született meg a fejedben a döntés, ami szép és jó, de nem mindegy, hogy milyen vállalkozó is szeretnél igazán lenni. A jó üzletemberek ugyanis olyan kvalitásokkal bírnak, amelyeknek szerencsés, ha te magad is tudatába, majd idővel a birtokába kerülsz.

A vállalkozókról tudjuk, hogy kreatívak, szenvedélyesek és képesek hatalmas mennyiségű munkát magukba és a vállalkozásukba fektetni, de van pár olyan további elem, amelyet az alábbi listában foglaltunk össze annak érdekében, hogy tisztán lásd, milyen tulajdonságaidon érdemes erősítened.
Mielőtt tehát beírnád az Insta Biodba az #ízig-vérig-vállalkozó, a #Bosslife vagy a #BossLady címkét, olvasd el az alábbi cikket a jó vállalkozó legfőbb jellegzetességeiről.
Önbizalommal teli
Az igazán jó vállalkozóban túlteng az önbizalom nemcsak saját maga irányában, hanem a terméke/szolgáltatása felé, és ugyanezzel az érzéssel és eltökéltséggel képes hinni a rövid-, és hosszú távú tervében. Ez a nagyfokú önbizalom egyrészt hozzásegítheti az üzletvezetőt, hogy gyorsabban hozzon meg - akár nehezebb - döntéseket, másrészt hozzájárul ahhoz, hogy ne azzal töltse a drága idejét, hogy azon gondolkodik, a korábbi döntései vajon a helyes megoldások voltak-e az adott helyzetben, harmadrészt a kapcsolatépítésben is óriási előnyt jelenthet, ami a későbbi befektetőkkel és vásárlókkal való közvetlen kapcsolódást segítheti elő.

Egy jó vállalkozó ritkábban fagy le krízishelyzetben, mint versenytársai.Fotó / 123RF


Bevállalós
Részben az önbizalom meglétéből is fakad, hogy az igazán jó vállalkozó teherbíró és rizikóvállaló képessége döbbenetesen magas tud lenni. A bevállalósság eredményezi azt is, hogy ötleteivel, és a felmerülő problémákra adott megoldásaival gond nélkül képes olyan módon elrugaszkodni a földtől, amelyet más ember irracionálisnak, vagy őrültségnek gondolna. Azzal, hogy megengedi magának, hogy a dobozon kívül – szabadon – gondolkodjon, egyúttal megteremti a lehetőséget arra, hogy olyan egyedi, és unikális dolgokat hozzon létre, amivel nem olvad be a többség által képviselt masszába. Ez a páratlanság a mai - „tömeggyártós", „tucatot képviseljük" - világban nagy kockázat, de gyakran a siker kulcsa.

Ad a tudásra és az önfejlesztésre
Az igazán jó vállalkozó érdeklődő, kíváncsi, és szomjazza a tudást. Itt nem kizárólag az alapvető műveltség körébe tartozó információkra, vagy egy nagymértékű lexikális tudásra való igény jelenik meg a részéről, hanem inkább egy olyan szakmai életben is alkalmazható tapasztalat meglétére, amely a vállalkozót előrébb viheti mind a civil, mind az üzleti életben. A tudásának bővítése könyvekkel, videókkal, podcastekkel és képzésekkel alapvető eleme a mindennapjainak, ahogyan nyitott az olyan beszélgetésekre, amelyek során akár ellentmondásokba is ütközhet. Ezek ugyanis mind nemcsak elősegítik a gondolkodásmódjának kiszélesítését, hanem megkönnyítik a korlátolt észjárásból való kilépést is. Itt nem arról van szó, hogy az ilyen ember ne élvezne egy jó filmet, vagy időről-időre egy-egy izgalmas sorozatot, de a fókuszát nem viszik el a sok időt kitöltő, ámde lényeges tudást keveset adó tartalmak.

Képes adaptálódni
A jó vállalkozó amellett, hogy saját magát fejleszti, figyelemmel kíséri a folyamatosan változó trendeket, vásárlói igényeket és piaci újításokat, amelyekhez adott esetben alkalmazkodik, vagy a termékét/vállalkozását idomítja. Ezek a változtatások lehetnek lassan implementálhatók, vagy - kényszerszülte helyzetben - gyors és azonnali megoldást és átültetést kívánó elemek. A COVID-helyzet jó példa arra, milyen gyorsan létrejöhet olyan vis maior helyzet, amire nem lehet előre felkészülni, és aminek a megoldására nincs korábbról ismert tankönyvi példa. Az viszont jól látszik, hogy elmúlt 1,5 évből az került ki komoly fölénnyel a többiek közül, aki képes volt - gyorsan és hatékonyan - alkalmazkodni.
Ebből kikövetkeztethető, hogy egy igazán jó vállalkozó:

  • ritkábban fagy le krízishelyzetben, mint a versenytársai;
  • képes nyomás alatt is a lehető legracionálisabb döntést meghozni,
  • illetve nehéz helyzetben sem azt látja elsődleges megoldásnak, hogy bedobja a törölközőt.

El tud bukni és képes felállni
Ahogy az üzleti élet minden szereplőjének, így neki is célja, hogy lehetőség szerint ne jöjjön létre olyan helyzet, amelyben sérül a cég, vagy annak érdeke, de tisztában van vele, hogy hibázni és elbukni ugyanannyira szerves része a vállalkozói létnek, mint profitot termelni. A bukás a fejében, mint eshetőség jelenik meg, mintsem olyan elrettentő állapot, amelyet foggal-körömmel el kell kerülni, és amelynek közeledte a döntéshozót megbénítja – és a racionális döntéstől megfosztja. Az igazán jó vállalkozó tehát nem fél attól, hogy elbukik, mert alapvető hiedelmei között megtalálható, hogy képes bármilyen helyzetben helyt állni, adott esetben felállni, és akár mindent teljesen elölről kezdeni.

Krisán Diána