Mi a munkahelyi kreativitás receptje?

Az SHL Hungary Kft. utánajárt, vajon mennyire van jelen a kreativitás a szervezetekben? Milyen egy kreatív munkahely, és mivel tudja segíteni egy szervezet a kreatív ötletek megszületését?

A kreativitás mérése szervezeti szinten különösen nehéz, hiszen nem tisztán meghatározott, mit is jelent a munkahelyi kreativitás. A szervezeti kreativitást gyakran kötik össze az innovációval, növekedéssel és fejlődéssel. A szervezetpszichológia területén a kreativitás gyakran már eredményként jelenik meg – újszerű és hasznos termékként, szolgáltatásként, üzleti modellként, munkamódként vagy menedzsment folyamatként. Azonban az eredmény mellett magát a folyamatot, a kreatívitást mint mentális munkát önmagában is fontos kiemelni.

Milyen munkahelyi faktorok segítik elő a kreativitás kibontakozását?Azt, hogy mennyire kreatív egy munkakörnyezet, sokféle tényező határozhatja meg. Néhány ezek közül:

  • szervezeti kultúra (kreativitás felismerése és elismerése, jutalmazási rendszer, protokoll az új ötletek támogatására, szervezeti szintű vízió),
  • szupervízió,
  • támogató, sokszínű és megbízható munkatársak,
  • kielégítő erőforrások (anyagi javak, tárgyi eszközök, információ),
  • kihívást jelentő feladatok,
  • szabadság érzése,
  • humor,
  • rugalmas munkakörnyezet és az újdonságra való nyitottság.

Ami viszont csökkentheti:

  • a destruktív, kockázatkerülő, status quo-t szorgalmazó szervezeti kultúra,
  • a gyakori túlórázás,
  • stressz
A munkatársaid is hatással lehetnek a kreativitásodra.
A munkatársaid is hatással lehetnek a kreativitásodra.Fotó / 123RF

A kreatív munkavállalóról

Nem csak a munkahelyi tényezők lehetnek hatással a munkavállalók kreativitására, hanem az egyéni faktorok is fontosak, ezek közül talán a leglényegesebb a stabil önértékelés.

A munkavállalók a belső indíttatású motiváció hatására sokkal kreatívabbak, míg a kívülről jövő, extrinzik motiváció esetén jóval kevésbé.

A teendők tulajdonságai is befolyásolhatják az alkotóképességet, ugyanis ha olyan feladaton dolgozhatnak a munkatársak, amely érdekes, izgalmas, kielégítő kihívásokat rejt magában, illetve aktív bevonódást igényel, sokkal lelkesebben végzik majd el.

Egy egészen friss, 2018-as kutatás pozitív korrelációt talált a kreativitás és három viselkedési mód (együttműködés, rugalmasság, demonstráció) között. Fontos azonban kiemelni, hogy ezek a tulajdonságok valójában csak a kreativitást legalább közepes mértékben támogató szervezeti kultúra mellett tudnak igazán kibontakozni.

Ha többet szeretnél megtudni a témáról és kíváncsi vagy az egyéni (vagy kiscsoportos) kreativitás három fontos tényezőjére, akkor olvasd el az SHL teljes cikkét.