Nem érted a matekot? Íme a megoldás, amely megmenti az életed!

"A matematikának tulajdonképpen az a baja, hogy rossz a PR-ja. Engem sem érdekelt, nem is értettem igazán, nem tudták jól eladni nekem"- vallja Mosóczi András, akinek mára már szenvedélyévé vált a matek oktatás. Bemutatjuk a honlapot, amelynek címét már szinte minden egyetemi oktató felírja a táblára az első előadáson.

Lendületes óráival és lehengerlő humorú honlapjával vált ismertté, kifejezetten szereti, ha azt tapasztalja, hogy hatással van az emberekre. A legnépszerűbb egyetemi matematika oktató-weboldal alapítója pontosan tudja, milyen érzés az, amikor valaki nem szereti a matematikát, hisz' valamikor ő is hasonló cipőben járt. Az interjú előző részében ezekről is őszintén beszélt.

Miért szeretik annyira sokan a mateking.hu oldalt?

Azért, mert azt látják, hogy mi tényleg szeretjük azokat is, akik nem jók matekból. Nem nézzük le őket, hogy milyen szerencsétlenek, mert én tökéletesen értem, hogy mi az ő problémájuk. A tananyagokat direkt úgy készítjük el, hogy egy olyan barátságos légkört teremtünk meg, amitől nem ciki valamit nem érteni, hanem természetes, hisz nem úgy születünk, hogy értjük. Ettől aztán megszűnnek azok a gátlások meg félelmek, amik blokkolják az ő gondolkodásukat. Hiszem, hogy a matekot sokan azért nem szeretik és azért félnek tőle, mert gátlások alakultak ki sajnos már nagyon korán, és ezek a félelmek megakadályozzák abban, hogy végülis megértsék az egyébként annyira nem is nehéz tantárgyat.

 

Van olyan, aki pályát módosított ennek hatására?

Van néhány olyan tanítványom, akiről tudok, és akikkel olyan baráti viszonyba is kerültem, hogy ezt megosztották velem. Volt például egy srác, aki most Angliában van, ő egy kutatásban vesz részt. Eredetileg a BGE-re járt, pénzügyi vonalon kezdett mozogni, aztán informatikus lett belőle. Van egy másik, ő barátom is lett, egy régi tanítványom, aki a Corvinusra járt, de már az első félévben látta, hogy ez a matek nagyon izgalmas és mégse érdekli annyira a közgazdaságtan, úgyhogy építész lett. Méghozzá olyan szinten, hogy most már parametrikus építészettel foglalkozik. Ez azt jelenti, hogy ő már nem házakat tervez, hanem olyan programokat ír, amik maguktól megtervezik a házakat.

Mi olyan eszközöket használunk a tanítás során, hogy tényleg beleég a diákok agyába a tartalom, tehát nagyon vizuális, szemléletes, látványos.
Mi olyan eszközöket használunk a tanítás során, hogy tényleg beleég a diákok agyába a tartalom, tehát nagyon vizuális, szemléletes, látványos.Fotó / Mosóczi András

Milyen visszajelzéseket kaptok a mateking-ről?

Például sokan vannak olyanok, akik egyáltalán nem szeretik a matematikát és csak nyűg volt nekik, de egyetemen mégis szembejött velük a matematika, azt mondják, mégis megváltozott a matekról alkotott képük; illetve azt, hogy nehezen hiszik el, hogy ennyire egyszerű és szórakoztató dolog tud lenni. Sokan írtak már olyat is, hogy ha korábban tudták volna, hogy a matek ennyire izgalmas és jó, akkor még az is lehet, hogy valami más pályát választottak volna és nem azt, amit végül csinálnak. Merthogy a matek tulajdonképpen az egyik kedvenc tantárgyuk lett; annak ellenére, hogy az csak egy kiegészítő tárgy ezeken a szakokon. Több olyan tanítványom is van, akik később direkt a matek miatt választottak olyan pályát, mint pl. gazdasági elemző. Van olyan, aki a BGE-re járt és kvázi könyvelőnek tanult, ő most a Morgan Stanley-nél egy elég jól fizetett és megbecsült elemző, az angolok járnak hozzá ide tanácsot kérni. Van egy másik tanítványom, aki szintén közgázra járt, ő most kutató lett, de olyan is van, hogy informatikusként kezdték, most meg már nagyon komoly mesterséges intelligencia kutatásban vannak benne és már nem is értem tulajdonképpen, hogy mivel foglalkoznak. Én indítottam őket el ezen a vonalon és ez egy nagyon jó érzés.
Nagyon sokan írták most a digitális oktatás kapcsán, amikor rengetegen készültek a matekingről az érettségire, hogy sokkal jobbra érettségiztek matekból, mint amire számítottak. Kialakult egy olyan furcsa helyzet, hogy bár a digitális oktatásra sokan panaszkodtak és szenvedtek miatta, de a matek mégis sokaknak határozottan jobban ment. Az érettségi előtt ingyenessé tettük az érettségi felkészítő anyagunkat és a középiskolai matekot is, mint ahogyan tavaly. Jobb oktatást kaptak így, mintha bejártak volna iskolába. Ennek most nem az a lényege, hogy szidjuk a tanárokat, hogy milyen rosszul tanítanak, hanem egyszerűen megkapták azt a plusz odafigyelést és tempót, ami szájbarágós, amit megnézhet 10x oda-vissza és amit az iskola nem tud megadni. Egész egyszerűen azért, mert a tanár nem tudja 10x elmondani ugyanazt, szétesne az óra.

Mire számítsanak azok a diákok, akiknek kell a matek az egyetemen?

Ketté választanám a dolgot. Vannak, akik azért indulnak el ilyen pályán, mert érdekli őket a matek, matematikus, vagy fizikus szakokon, ők nagyjából azt kapják, amire számítanak, nem lesz meglepetés. Az érdekesebbek inkább azok, akik gazdasági vagy informatikus szakokra jelentkeznek, Corvinusra, BGE-re vagy BME-re, közgazdász, mérnök szakokra. Őket meg szokta lepni a matek. Aki informatikusnak tanul, ők nem feltétlenül azért választják ezt, mert komoly matekra számítanak, hanem mert szeretnének weboldalakat vagy informatikai rendszereket készíteni. Sajnos az a gond a matekkal, hogy az elején nagyon nem derül ki, hogy miért tanuljuk ezt és miért ennyit. Azokra a kérdésekre, hogy mikor fog kelleni az életben a cosinus tétel vagy a logaritmus, nagyon nehezen tud válaszolni a matematika és a matektanár is, ugyanis ezek később részképzésekké alakulnak át.Ez kicsit olyan, minthogy hol fog kelleni az életben az, hogy megtanultam a Walesi bárdokatvagy a Toldit. Nem fog kelleni soha, ha csak nem megyek el színésznek, hiszen ha lemegyek a boltba, nem fogom elszavalni a Toldit. Vagy minek kell tudni helyesen írni, a word úgyis kijavítja. Sok olyan dolog van, ami nem kézzelfogható, de hosszú távon mégis valahogy beépül a működésbe – ettől vagyunk emberek.

Milyen nehézségek és buktatók jönnek mégis képbe?

Egy informatikus irreálisan sok matekot tanul, vagy legalábbis így érezheti. Ő informatikus akar lenni, meg programozni akar, helyette parciális intergrálással, meg Laplace transzformációval megy el az idő. A későbbiekben viszont ez tényleg elő fog jönni, mert amikor elkezd komolyabban a szakmájával foglalkozni, akkor nagyon sok apróság fog majd kelleni neki. Viszont morzsákat nem lehet tanítani, meg nem is tudjuk, hogy kinek melyik morzsa fog kelleni, tehát mindenkinek odaadjuk az egész kenyeret, és abból lehet mazsolázni. A boltban sem lehet morzsákat venni, így matematikát sem lehet morzsánként tanulni. Ezért van az, hogy aki infósnak, villamosmérnöknek, vagy építésznek megy, az túl soknak érzi a matekot a BSC-n. De ez a későbbiekben - részleteiben - kelleni fog.
Aki a BGE-n vagy Corvinuson tanulnak tovább gazdasági szakokon, ők aztán abszolút elveszve érzik magukat, mert rájuk zúdul egy elképesztő mennyiségű matematika ahhoz képest, amit a gimiben megszoktak. A gimiben még bőven eltart pár hétig egy-egy témakör, aztán témazáró, itt meg hétről hétre nagyjából 2-3 gimnáziumi témakör megy le és témazáró sincs. Mennek tovább, és egy hét alatt egy hónapnyi anyagot adnak le. Egyetemen szabadabb az élet, nincs az a szigorú számonkérés, ami gimiben volt, tehát nagyon feltorlódik az anyag és rájuk szakad egy iszonyatos anyagmennyiség. Sokaknak nincsenek meg az eszközeik hozzá, hogy ezt feldolgozzák, ez egy óriási próbatétel, főleg úgy, hogy nem is érdekli őket és úgy is érzik, hogy nem fog kelleni.

Ezek szerint ők a legnagyobb felhasználók?

Érdekes, de nem teljesen, bár közülük is majdnem mindenki használja, de a másik célcsoport is jelentős, akik mérnökök vagy informatikusok, például a BME-ről. Ennek az az oka, hogy a mérnökök, informatikusok egy kicsit lustábbak.Ők azt szeretik, ha valahogy könnyebben kapják meg a tudást. Ők a gimiben se tudtak mindent oda-vissza ötösre, mert a magoláshoz türelmetlenek és az egyetemi mateknál már van valamennyi tanulnivaló is. A mateking.hu azzal, hogy extra szemléletesen tálalja a dolgokat, és gyakorlatilag megtanultatja magát a tananyag, egyfajta gyorsítósáv. Amúgy is meg tudnák tanulni, de ezáltal gyorsabb. A másik oldalon, a kevésbé matekrajongók számára életmentő az oldal, ezt sokszor írják is.

Felsőbb egyetemi évfolyamokon is segít?

A tananyagok nagyjából a BSC-s képzést fedik le, bár folyamatosan bővítjük. Bizonyos szakokon nem, mert nyilván egy matematikus szak más, mint egy informatikus vagy egy közgazdász, de a magyarországi egyetemek BSC képzéseinek a nagy részét azért lefedjük.
A Master már más történet, ott annyira speciálisan szűk folyosók mentén zajlik az oktatás és olyan konkrétan belemennek bizonyos ágakba, hogy azt tulajdonképpen lehetetlen lenne lefejleszteni. Így ez nem is cél igazán. Arról nem is beszélve, hogy aki már mesterre megy és ilyen szinten mélyen és részletesen megy bele egy adott témába, ott már természetes, hogy utánanéz, angol nyelvű folyóiratokban, kutatásokban, meg is van neki erre a belső motiváció.

Sok olyan visszajelzést kapunk, hogy a diákok nehezen hiszik el, hogy tényleg ennyire egyszerű és szórakoztató dolog tud lenni a matek.
Sok olyan visszajelzést kapunk, hogy a diákok nehezen hiszik el, hogy tényleg ennyire egyszerű és szórakoztató dolog tud lenni a matek.Fotó / Mosóczi András


Tervben van, hogy más természettudományos tárgyak tananyagait is lefejlesztitek?

Olyannyira, hogy már létezik is, ez a mateking testvér oldala, az eduking.hu. Ez most béta verzióban indult el, publikus, létező oldal. Fizika, informatika és kémia tantárgyakkal szeretné ugyanazt megvalósítani, mint a mateking. Ebben tanácsadóként és több egyéb szálon veszek részt. Az egésznek az a célja, hogy a matekinghez hasonló platform jöjjön létre, ahol teljesen felszabadultan tudnak tanulni a diákok. Ennek az a specialitása, hogy általános iskolai tananyagok is vannak, a matekingen pedig majd csak lesznek. A mateking következő nagy fejlesztése az lesz, hogy az általános iskolás matekot is behozza, ami nagyon nagy kihívás, strukturálisan is csomó mindent máshogy kell megoldanunk.

Említetted, hogy érettségi előtt ingyenessé tettétek a gimis tananyagot. Ezen kívül hogyan juthatnak hozzá a diákok a tartalomhoz, hogyan tudnak fizetni és mennyibe kerül?

Nálunk jelenleg egy tananyag 2950 forintba kerül, ez 200 napos előfizetést jelent, ami annyit tesz, hogy körülbelül 460 forintba kerül egy hónapra. Ez az ár bárki számára megfizethető, még a nagy szegénységben élő családoknak is, mert sajnos sok ilyen van Magyarországon. Ezért merik a tanárok is reklámozni, mert kifizethető: a havi internet, vagy egy napi menza is drágább, mint nálunk a havidíj.
Ezen kívül mivel a BME-n vagyok óraadó, ott szoktunk olyan akciót is csinálni, hogy sok csoportnak ingyenesen adjuk a hozzáférést, ezzel is próbálom segíteni az oktatást.

Jól értem, hogy gyakorlatilag az első szeptemberi órán kikerül a táblára a mateking.hu és akkor mindenkinek meg van mentve az élete?

Van ilyen is, igen. Például a Corvinuson sok tanár ezzel kezdi a félévet, hogy felírja a táblára és javasolja, hogy ha át akarnak menni, akkor hajrá, ez a megoldás. Alapvetően nem arra hoztuk létre, hogy a tanár munkáját segítsük ezzel, vagyis nem arra, hogy ezzel tartson órát, de a középiskolai anyagnál nagyon sok tanártól hallottuk, hogy segíti őket. Ha megjelölik a forrást, ők nyugodtan használhatják is a tanításhoz, akár a digitális oktatásban, akár a hagyományos tantermi oktatásban. A BME-n is nagyon sok tanár ismeri és ajánlja is.

Azok is használják a honlapot, akik eleve azzal foglalkoznak, hogy tanítják a matekot. Ez óriási siker.

Igen, a tanárok is nagyon szeretik, a digitális oktatás időszaka alatt aztán pláne nagy népszerűségnek örvendett az oldal. Itt fontos látni, hogy ezt nem azért csinálják a tanárok, mert lusták lennének, vagy mert nem tudják elmagyarázni a tanagyagot, hanem mert egy-egy matekinges tananyag összeállítása körülbelül 8-10 óra alatt készül el, tehát óriási munka lefejleszteni. Egy tanártól nem várható el, hogy egy szál krétával egy zöld tábla előtt megtegye ugyanezt 45 perc alatt. Ezek a tananyagok abban tudják a tanárokat segíteni, hogy olyan vizuális szemléltetéseket tudnak órán bemutatni, amiket ők azokkal az eszközökkel, amik a rendelkezésükre állnak, fizikai képtelenség lenne. Amióta a digtális tábla megjelent, azóta nyilván több lehetőségük van, de csak valamivel. Itt azért nagy előny, hogy tényleg nagyon összeszedetten és látványosan tudunk olyan anyagokat bemutatni, amik nagy mértékben segíthetik az oktatást. A honlapunk úgy épül föl, hogy nagyon sok ingyenes tananyag van: minden tantárgy az első második témaköre ingyenesen elérhető bárkinek, tanároknak és diákoknak is. Nagy könnyebbség, hogy ezeket bármikor bárhol korlátlanul be lehet mutatni és csak a folytatás fizetős, de az sem drága.
Mi olyan eszközöket használunk a tanítás során, hogy tényleg beleég a diákok agyába a tartalom, tehát nagyon vizuális, szemléletes, látványos. Úgy magyarázzuk el, hogy az maradandó tudást adjon: tehát ne bemagolja, hanem megértse. A kettő között az alábbi videó szemlélteti a különbséget.

Általában a matek oktatással az szokott lenni a gond, hogy túl gyors. Nem derül ki, hogy miből mi következik. Ez olyan, mint a bűvész, aki gyorsan csinálja meg a trükköt, hogy az ember ne vegyen észre semmit. Ha lelassítva csinálná, akkor észrevennénk, hol a trükk. Sajnos a legtöbb matektanár azt gondolja, hogy a matematika egy bűvészet, és az a jó, ha tudja olyan gyorsan mondani, az anyagot, hogy a rosszabb matekosok ne vegyék észre. Nálunk ez nem így van.

Szeretettel ajánljuk tehát az oldalt azoknak, akik szeretnék könnyedén, humorosan, a saját tempójukban megérteni a matematikát, ahelyett, hogy kötelező jelleggel utálnák; illetve azoknak is, akik eleve szívesen foglalkoznak a matematikával.

Az interjú első részét itt olvashatod, ahol szó esik arról, hogy korábban András sem szerette a matekot; illetve arról, hogy miért érdemes egy humán beállítódású embernek is foglalkoznia a matematikával!

Névjegy
Mosóczi András
- 40 éves
- ELTE matematika szakon végzett
- Édesapja Mosóczi Zoltán matematikus
- az IBS-en óraadóként tanított 2009-től 2011-ig
- óraadóként tartott szemináriumokat az ELTE-n lineáris algebrából
- 2010-ben indította el a mateking.hu matematikaoktató weboldalát
- óraadóként tanított a BME-n 2009-től 2019-ig
- szabadidejében szeret kirándulni, hegyet és sziklát mászni belföldön és külföldön is