“Minden második halmozottan hátrányos helyzetű általános iskolás gyereket mentor segítheti majd” - Tanítsunk Magyarországért

Az eddigi kilenc mellé négy új felsőoktatási intézmény csatlakozott a Tanítsunk Magyarországért programhoz; az erről szóló együttműködési megállapodásokat csütörtökön írták alá Budapesten, az Innovációs és Technológiai Minisztériumban. Itt vannak a részletek!

Minden esély megvan arra, hogy szeptembertől a Tanítsunk Magyarországért program országos méretűvé bővüljön - mondta György László, az ITM gazdaságstratégiáért és szabályozásért felelős államtitkára. A vidéki kistelepüléseken élő általános iskolások 54 százaléka csak itt szerez végzettséget, magasabb végzettséghez nem jut. Az államtitkár szerint ez elsősorban azért van így, mert ezek a gyerekek 14 éves korukig egy közösségben élik az életüket, keveset utaznak és keveset látnak a világból, ezért megpróbáltatásként élik meg az iskolaváltást. A mentorok azért vannak a diákok mellett hetedikes koruktól, hogy megmutassák a településüket körülvevő világot, a továbbtanulási, a munka- és kikapcsolódási lehetőségeket.
Tavasszal a program már több ezer résztvevőt "mozgósított":

  • több mint 500 mentor
  • és több mint 2300 mentorált vett részt a programban,
  • valamint 1500-an tanultak mentornak.
Dr. Gloviczki Zoltán, Dr. Czine Ágnes, Dr. György László, Dr. Gelencsér András és Dr. Komáromi László
Dr. Gloviczki Zoltán, Dr. Czine Ágnes, Dr. György László, Dr. Gelencsér András és Dr. Komáromi LászlóFotó / Szalai Ádám

György László kiemelte, azt szeretnék, hogy a programban résztvevő általános iskolás diákok érettségit, szakmát vagy diplomát szerezzenek.
A programhoz most

  • az Apor Vilmos Katolikus Főiskola,
  • a Károli Gáspár Református Egyetem,
  • a Pannon Egyetem
  • és a Pázmány Péter Katolikus Egyetem csatlakozott.

Az együttműködési megállapodás aláírásának ceremóniáján Gloviczki Zoltán, az Apor Vilmos Katolikus Főiskola rektora arról beszélt, ma Magyarországon a halmozottan hátrányos helyzetű gyerekek, fiatalok sorsa az egyik legnagyobb kihívás. Ennek a kezeléséhez hosszú évek óta keresik az eszközöket, és azt látja, hogy most egy jól működő, "nagyon élő és igaz" program partnerei lesznek.
Gelencsér András, a Pannon Egyetem rektora azt mondta, a vidéki egyetemek nem várhatnak arra, hogy az utánpótlás magától érkezik, így a mentorálási program nem idegen az intézményüktől, ezért örömmel állnak a kihívás elé.

A mentorok azért vannak a diákok mellett hetedikes koruktól, hogy megmutassák a településüket körülvevő világot, a továbbtanulási, a munka- és kikapcsolódási lehetőségeket.
A mentorok azért vannak a diákok mellett hetedikes koruktól, hogy megmutassák a településüket körülvevő világot, a továbbtanulási, a munka- és kikapcsolódási lehetőségeket.Fotó / Szalai Ádám

Komáromi László, a Pázmány Péter Katolikus Egyetem rektorhelyettese azt emelte ki, az igazi teljesítmény az oktatásban az, ha sikerül felemelni a periférián élő gyermekeket. Véleménye szerint a program ezt az alapgondolatot emeli a felsőoktatás szintjére.
Czine Ágnes, a Károli Gáspár Református Egyetem rektori feladatokkal megbízott rektorhelyettese úgy véli, a program igazi kihívás mindenkinek, a kistelepülésen élő hátrányos helyzetű gyermekeket segíteni szép és nemes feladat, amelyhez "sok-sok" érzelmi elkötelezettség is kell.

A Tanítsunk Magyarországért program egy komplex, főként a kortárs mentorálás módszerére építő szakmai program, amelyet 2018. december 5-én indítottak útjára az

  • ITM,
  • az Emberi Erőforrások Minisztériuma,
  • a Hallgatói Önkormányzatok Országos Konferenciája
  • és a Klebelsberg Központ együttműködéseként.

A mentorálásba bevont általános iskolások olyan készségeket, képességeket és társadalmi mintákat sajátíthatnak el, amelyek hosszú távon segíthetik tanulmányaik sikeres befejezését és munkaerőpiaci elhelyezkedésüket. Emellett a program fontos célkitűzése a közösségépítés, a fiatalok felelősségvállalásának elmélyítése.

forrás: MTI