Online is számít a testbeszéd - Ezekre figyelj!

A világjárvány hőn áhított végével is nagyobb szerepet fog kapni a mindennapjainkban az online kommunikáció, mint előtte. Nem árt, ha tudod, hogy itt sem csak az számít, amit mondasz, hanem hogy hogyan mondod.

Online testbeszéd is létezik. Munkahelyi emailt írsz. Figyelsz a központozásra, vagy közvetlenebb hangvételben legépelsz pár sort és emojikat raksz mellé? Amikor videókonferencián veszel részt, a többieket figyeled vagy le-lepillantasz a telefonodra? Megvárod, amíg a másik befejezi, vagy a szavába vágsz a kapcsolat csúszása miatt? Erica Dhawan vezetés szakértő elmélete szerint ezek mind részei a digitális testbeszédünknek.

Lassító tényező

Miért fontos ez? Az online kommunikáció térnyerésével kapcsolatban készült 2000 dolgozóra kiterjedő felmérés szerint 70% gondolja úgy, hogy a digitális kommunikáció akadályozza a munkájukat, időveszteséget okoz. Dhawan szerint olyan online etikett szabályokat kell bevezetni, amelyekkel elérhetjük, hogy a digitális testbeszédünk illjen a mondanivalónkhoz és az adott helyzethez. Hogy döntöd el mit szabad és mit nem?

Hallottál már az online testbeszédről?
Hallottál már az online testbeszédről?Fotó / 123RF

Elő az emojikkal

Amikor szemtől szembe kommunikálunk, a mondanivalónk jelentős része nonverbális elemekből áll össze, mint a mondatok közötti szünetek, gesztikuláció és hangsúly. Ezek visznek életet a szavak mögé. Mivel online elveszítjük őket, valahogy pótolnunk kell, erre szolgálnak a hangulatjelek és emojik, amelyek sokak szerint informálisak és nem illenek a professzionális levelezésbe, de segíthetnek olyan érzelmeket és háttérinfókat (sürgősség, izgatottság, hála) átadni, amelyek egyébként kimaradnának.

Lassan, de biztosan

Mindenkivel előfordult, hogy egy gyorsan legépelt emailt vagy üzenetet erősen félreértett a címzett. Már azzal is sok kellemetlenséget kikerülhetünk, ha kétszer elolvassuk, mielőtt elküldjük és azzal is előmozdíthatjuk a digitális kommunikáció hatékonyságát, ha nem multitaskolunk videóhívások közben, mivel aki egy Zoom-hívásban a telefonját bámulja, érdektelenséget mutat.

Akár gyakornokról, akár a nagyfőnökről van szó, ezekre mindenkinek érdemes odafigyelnie, hiszen egyformán kellemetlen, ha az előbbi túl haveri hangot üt meg magasabb beosztású kollégákkal, vagy ha az utóbbi a hatékonyság érdekében olyan szűkszavú, hogy azt a látszatot kelti, nem törődik a beosztottak hogylétével, csak a feladat elvégzésével.