Nem tudod, melyik új játékkonzolt válaszd? Segítünk dönteni!

Miután az Xbox Series X és Series S, illetve a PlayStation 5 világszerte a boltok polcaira került, érdemes megemlíteni néhány alapvető dolgot, ami talán segíthet dönteni a két (három, valójában négy) új konzol között.

XBOX SERIES X  

1. Rengeteg játékfejlesztőt vásárolt fel a Microsoft

Mióta Phil Spencer az Xbox-részleg vezetője a Microsoftnál, azóta hangoztatja, hogy az Xbox One-os korszak óta nem fektettek elég pénzt a játékfejlesztésbe. Na, ezen az utóbbi években alaposan változtatott az úriember, és a Microsoft korlátlan mennyiségű pénzével a háttérben olyan legendás stúdiókat vásárolt fel, mint az InXile (Wasteland-sorozat), a Ninja Theory (Hellblade), a PlayGround Games (Forza Horizon), az Obsidian (Outer Worlds), és még hosszasan lehetne sorolni.

A legnagyobb meglepetés azonban pár héttel ezelőtt érkezett, amikor bejelentették, hogy a Microsoft mintegy 7,5 milliárd dollárért megvette a teljes ZeniMax Media kiadóvállalatot, ami alá olyan stúdiók tartoznak, mint a Bethesda, az id Software, az Arkane, vagy éppen a MachineGames. Ezzel az Xbox-részleghez kerültek olyan legendás játékok, mint a The Elder Scrolls, a Doom, a Wolfenstein és a Fallout. Azt egyelőre nem tudni, hogy ezek a játékok a jövőben csak PC-re és Xboxra jelennek-e meg, teljesen kihagyva a PlayStationt, de ez nem is számít annyira, mert sokkal fontosabb, amit a GamePass-előfizetéshez hozzátesznek.

2. Elképesztően jó a GamePass-előfizetés

A néhány éve elindított Xbox GamePass lényege tulajdonképpen annyi, hogy egy 4 ezer forint körüli előfizetési díjért cserébe a felhasználó azonnal hozzáférhet több mint 100 játékhoz, mindenféle további extra költség nélkül. A felhozatalban akadnak állandó és cserélődő anyagok, valamint korábbi Xbox 360-as címek is, melyek futtathatók Xbox One-on, illetve futtathatók lesznek az új Xbox Series X-en is. Nagyon valószínű, hogy a könyvtárban mindenki talál magának számos olyan játékot, amivel hosszú időre le tudja kötni magát, de a legjobb még csak nem is ez...

...hanem az, hogy a GamePassba a Microsoft minden saját készítésű játéka azonnal, a megjelenés napján bekerül, és ott is marad.

Minden olyan exkluzív anyag tehát, amiért korábban a megjelenéskor akár 20 ezer forintot is kellett fizetni, az előfizetők számára rögtön hozzáférhető bármi extra költség nélkül.

És ezért különösen fontos, amit az első pontban részleteztünk: a Microsoft most már annyi saját tulajdonú fejlesztővel és címmel rendelkezik, hogy a GamePass-előfizetés már csak ezért is napról napra egyre vonzóbbá válik.

3. Magunkkal vihetjük a korábbi játékainkat

A Microsoft az utóbbi években nagyon ráfeküdt a visszafelé-kompatibilitásra, és az Xbox Series X megjelenésével egy újabb lépést tesznek ezen az úton. Az új konzol néhány kivételtől eltekintve (például a Kinectet igénylő anyagok) minden Xbox One-os játékot futtatni fog, de itt még nincs megállás: menni fognak az Xbox 360-ra, sőt, a legelső Xboxra megjelent legfontosabb anyagok is. A felhozatal pedig folyamatosan bővül.

Ráadásul az Xbox Series X fel is javítja a régebbi játékokat, így számíthatunk nagyobb felbontásra, simább képfrissítésre, jobb textúraszűrésre és automatikus HDR-re (még az olyan címeknél is, amik egyáltalán nem támogatják a HDR-t). Azt már játéka válogatja, hogy milyen javításokat tud bevetni az új konzol, de valamennyire minden korábbi játék biztosan szebb lesz, mint eredetileg a megjelenésekor. Az Xbox Series X tehát ideális választás lehet mindenkinek, aki nem kíván megszabadulni a korábbi gyűjteményétől.

Az Xbox Series X tehát ideális választás lehet mindenkinek, aki nem kíván megszabadulni a korábbi gyűjteményétől.
Az Xbox Series X tehát ideális választás lehet mindenkinek, aki nem kíván megszabadulni a korábbi gyűjteményétől.Fotó / Unsplash

4. Bivalyerős a gép

A PlayStation 5 és az Xbox Series X mögött dolgozó vasakat megvizsgálva nagyjából egyetértés van abban, hogy a Microsoft konzolja erősebb. Ha a nyers grafikai feldolgozást nézzük, akkor a Series X 12 teraflops, a PS5 pedig 10,2 teraflops teljesítményt tud kipréselni magából. Ez a szám körülbelül olyan, mint a lóerő az autóknál: nem árulja el a teljes képet arról, hogy egy autó milyen, de azért a több, az jellemzően sosem árt.

A gyakorlatban valószínűleg nem sok különbség lesz a két rivális között, de az igazán maximalisták számolhatnak azzal, hogy az Xbox Series X gyaníthatóan itt-ott magasabb felbontást, stabilabb képfrissítést, vagy több sugárkövetéses effektust (ez lesz az új generáció sztárja) tud majd kipréselni magából. És az erősebb jelen esetben nem jelent drágábbat, hiszen a két konzol szinte koppra pontosan ugyanannyiba kerül, csak éppen az Xboxnak van egy kistesója is...

5. Jön egy gyengébb, de olcsóbb Xbox is

Idén a Microsoft valójában két konzolt jelentet meg egyszerre, így az Xbox Series X mellé érkezik az olcsóbb Series S. Ez egy kisebb, lemezmeghajtó nélküli konzol, aminek gyengébb a hardvere és kevesebb a beépített tárhelye is, viszont míg a nagytesó és a PS5 körülbelül 185 ezer forintba fáj, addig a kisöcsi már 114 ezer forintért elvihető.

A Series S leginkább annak ajánlható, aki még nem rendelkezik 4K-s tévével, és a közeli jövőben nem is tervez ilyesmit vásárolni. Az olcsóbb Xboxon persze kompromisszumokat kell kötniük a fejlesztőknek: alacsonyabb felbontásra és képfrissítésre, valamint kevésbé látványos grafikára számíthatunk, de nagyon fontos, hogy minden létező játék fut majd ezen is, ami Series X-en, így tehát egyetlen újgenerációs címről sem maradunk le.

 

Idén a Microsoft valójában két konzolt jelentet meg egyszerre.
Idén a Microsoft valójában két konzolt jelentet meg egyszerre.Fotó / Facebook

PLAYSTATION 5  

1. Mindig lehet számítani jó exkluzívokra

Ha az Xbox esetében azt mondta az Origo, hogy a következő években komoly exkluzív felhozatal várható, akkor a PS5 esetében azt kell mondani, hogy ez már most és a következő hónapokban is igaz lesz. A Sony egy nagyon jól kiépített és menedzselt stúdióhálózattal rendelkezik, amik rendszeresen szállítják a csúcsminőségű exkluzív címeket, melyek nagyon jól kihasználják a konzol képességeit, így grafikailag mindig iránymutatóak.

Már a PS5 megjelenésekor elérhető lesz a Spider-Man: Miles Morales (ami ráadásul támogatja a sugárkövetést a minél szebb látványért), valamint a brutális nehézségéről híres Demon's Souls, illetve a kifejezetten családbarát Sackboy: A Big Adventure. Ha ez nem lenne elég egy darabig, akkor az ígéretek szerint jövőre jelenik meg az új Ratchet & Clank, a God of War folytatása, és a Horizon: Forbidden West is.

2. Tényleg új generációs kontroller

Míg az Xbox esetében a Microsoft csak kicsit finomított az irányítón, addig a Sony a nulláról kezdte az egészet, és ezen a téren is valami egészen újat akart alkotni. A DualSense névre keresztelt kontroller lényege, hogy egészen részletes rezgős (haptikus) visszajelzésre képes, ami a kezünkön keresztül is át tudja adni a játék világát. Még olyan apró különbségeket is vissza tud adni, mint hogy a főszereplő karakter éppen fűben vagy hóban sétál.

Ezen kívül a DualSense-t olyan ravaszokkal vértezték fel, melyek ellenállását a játékok fejlesztői tudják meghatározni. Így például egy íj felhúzásakor érezhető, ahogy felkeményedik a ravasz, az autós játékoknál pedig fékezéskor egészen valósághűen átadható a blokkolásgátló működése - de ez csak két példa a rengeteg lehetőségből.

3. Térhangzás egy sztereó fülhallgatón

A PlayStation 5 rendszermérnöke, Mark Cerny úgy véli, hogy az utóbbi időben eléggé elhanyagolták az audiót a konzolgyártók, és ebben ők is hibásak. Éppen ezért az új konzol megtervezésekor fontos volt, hogy bekerüljön a központi processzorba egy külön 3D-s hangfeldolgozó egység, ami egészen új lehetőségeket ad a játékkészítők kezébe.

Ezenkívül a Sony mérnökei azt is figyelembe vették, hogy a 3D-s hangzás érzékelése nagyban függ a felhasználó fülének alakjától és felépítésétől (az pedig ugyebár mindenkinél egyedi), így a PS5-nél lehetőség lesz a nekünk leginkább megfelelő beállítást kiválasztani. Innentől kezdve pedig a teljesen 3D-s hangzást egy sima sztereó fülhallgatón is élvezhetjük majd - akár a meglévő fülesünket bedugva a kontrolleren található jack csatlakozóba.

Az új konzol megtervezésekor fontos volt, hogy bekerüljön a központi processzorba egy külön 3D-s hangfeldolgozó egység.
Az új konzol megtervezésekor fontos volt, hogy bekerüljön a központi processzorba egy külön 3D-s hangfeldolgozó egység.Fotó / Facebook

4. Elképesztően gyors SSD

Az új Xboxokba és a PS5-be is SSD-alapú tárhely kerül, azonban papíron a Sony megoldása legalább kétszer gyorsabb tempóra képes. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a játékok sokkal hamarabb tölthetnek be, és a játékkészítőknek is több lehetőségük lesz nagyobb, komplexebb pályákat készíteni. Persze, a multiplatform játékoknál ez az előny nem igazán fog megmutatkozni, de az exkluzívoknál nagyobb szerep juthat a brutális háttértárrendszernek, mint az elsőre gondolhatnánk.

Ezenkívül fontos megemlíteni a bővíthetőséget. Míg az új Xboxok esetében mindenképp a Seagate által gyártott, egyedi tervezésű bővítőkártyát kell megvennünk, ha több tárhelyet szeretnénk, addig a PS5-öt a PC-knél is bevált, iparági sztenderd M.2-es meghajtókkal lehet majd bővíteni. Fontos azonban megemlíteni, hogy ezek közül csak az használható majd a konzolban, amiket a Sony hitelesített, így tehát vásárláskor oda kell azért figyelni, bármilyen M.2-es SSD nem lesz jó.

5. Ebből is készült egy olcsóbb verzió

Ahogy az Xboxból, úgy PS5-ből is elérhető egy olcsóbb kiadás, azonban a Microsoft és a Sony elképzelése között alapvető különbség van. A PS5 olcsóbb változata, a Digital Edition ugyanis mindenben megegyezik a drágább testvérével, kivéve, hogy nincs benne lemezmeghajtó.

Ugyanazt a hardvert és egyéb képességeket kapjuk tehát, semmi más kompromisszumot nem kell kötnünk.  

A PS5 Digital Edition azok számára lehet jó választás, akik újdonsült PlayStation-tulajdonosként elhagynák a dobozos játékokat, és mindent kizárólag online, a PS Store-ban vennének meg. Valamint azoknak a régi PS-tulajdonosoknak, akik már a PS4-en is így tettek. Amennyiben viszont a PS4-es korszakban jó sok lemezes játékot halmoztunk fel, érdemesebb lehet a sima PS5-re beruházni, hiszen a konzol alapvetően visszafelé-kompatibilis, így tehát a meglévő játékainkat tudjuk futtatni az új masinán is.

A cikk teljes terjedelmében az origo.hu oldalról került átvételre.