Vége az időrablásnak - új jótállási szabályok lépnek érvénybe

Ha unod már, hogy rengeteg időt kell várnod, mire a meghibásodott termékeidet megjavítják, vagy kicserélik, akkor az új jótállási szabályok neked kedveznek. Ugyanis 2021. január 1-jétől rövidebb határidőkre számíthatsz.

A termékek rendeltetésszerű használatának ellenére is bekövetkezhet azok meghibásodása, mely óhatatlanul bosszúságot tud okozni. Megeshet, hogy többször is fel kell keresnünk a kereskedőt vagy a szervizt, mire visszakapjuk a javított háztartási gépet, televíziót, vagy telefont, amelyet így hosszú ideig nélkülözni kényszerülünk. Eddig - a fogyasztóvédelmi hatóság tapasztalatai szerint - egy-egy termék szervizelése akár 70-100 napig is elhúzódhatott. Azonban a rövidebb határidők, a legfeljebb háromszori javítás után előírt csere vagy pénzvisszafizetés megóvja a vevőket a végtelenségbe nyúló várakoztatástól, az időrabló utánajárástól.

De melyek is pontosan az új határidők?  

Ha meghibásodott a terméked, akkor fordulj az azt értékesítő kereskedőhöz vagy közvetlenül a szervizhez. Alapesetben az árucikk javítását várhatod el, de ha rögtön kiderül, hogy ez sem segít a terméken, akkor - a felesleges költségek és az időhúzás elkerülése érdekében az új előírások szerint - az első meghibásodás esetén nem javítható termékeket a vállalkozás 8 napon belül köteles cserélni. Ha erre sincs lehetőség, akkor azonos határidővel a vételárat kell visszafizetniük számodra.

Ha unod már, hogy rengeteg időt kell várnod, mire a meghibásodott termékeidet megjavítják, vagy kicserélik, akkor az új jótállási szabályok neked kedveznek.
Ha unod már, hogy rengeteg időt kell várnod, mire a meghibásodott termékeidet megjavítják, vagy kicserélik, akkor az új jótállási szabályok neked kedveznek.Fotó / 123RF

Azonban ha a termék hibája szervizben orvosolható, 15 napon belüli javításra kell törekedni. Ha ez mégsem tartható, a vevőt legkésőbb a tizenötödik napon értesíteni kell arról, hogy előreláthatóan meddig kell még várnia. Ha 30 napon belül sem sikerül megjavítani a hibás terméket, akkor 8 napon belül ki kell cserélni azt, vagy vissza kell fizetni a vételárat. A kereskedő szintén cserélni vagy pénzvisszafizetésre (például készlethiány esetében) köteles a terméket, ha azt a jótállási ideje alatt már háromszor javítani kellett.

A rendelkezések célja, hogy megakadályozzák elsősorban a mindennapi élethez szükséges, drága árucikkek hosszú hónapokra való szervizben ragadását. A fogyasztóvédelmi hatóság folyamatosan ellenőrzi majd az előírások betartását a hagyományos és online kereskedelemben egyaránt, ezáltal biztosan nem érhet majd meglepetés.

A fentiekben részletezett új szabályokat az alábbi infografika jól szemlélteti:  

Fotó / ITM