Futás kontra otthonülés

Mikor a legideálisabb elkezdeni futni? A válasz könnyen lehet az, hogy soha. Ellenérvek ugyanis tucatszámra vannak, de mi a helyzet az előnyökkel? Ezeket gyűjtöttük most össze.

Valószínűleg a futás az egyik legmegosztóbb sport a világon: vannak ugyanis fanatikusok, akik kizárólag erre esküsznek. Vannak az alkalmi kocogók és vannak azok is, akik egész életükben utálták és nem is tervezik, hogy ezen a véleményükön változtassanak. A helyzet ennél sokkal összetettebb. A futásról ugyanis elmondható az, ami sok sportágról kevésbé: az is könnyedén megszeretheti, aki mindezidáig csak undorral tudott gondolni rá. Az okok logikusak, mégsem vesszük őket figyelembe, hisz egyszerűbb otthon maradni, főleg hideg időben. Ha adsz neki némi esélyt, nem fogod megbánni!

1. Hálás sport

A futás legnagyobb előnye, hogy rendkívül hálás, és ezt eredményekkel viszonozza. Nem probléma ugyanis, ha eddig a busz után loholva fél perc múlva úgy érezted, hogy kimerült a tüdőd és készül leállni a szíved is. El lehet kezdeni minimális időtartammal, 1-2 perccel akár, és szép fokozatosan növelni az egységeket. Le fogsz döbbenni, hogy már néhány alkalom után mennyivel könnyebben veszed a lépéseket és a levegőt.

2. Gyakorlatilag ingyen van

Biztos lehetsz benne, hogy ennél olcsóbb sportot nem találsz. Ha alibit keresel a kimozdulásod elhalasztására, nem lesz nehéz dolgod. Tudnod kell viszont, hogy nem kellenek jó hacukák ahhoz, hogy elindulj; még cipő sem! Kezdd el egy ócska, régen használt tornacipővel és az első, gyorsan jövő sikerélmények után már látni fogod, mire van igényed. Ha később beruházol egy vagány lábbelire, még az is olcsóbb lesz, mint bármelyik másik mozgásforma, amit beltéri verzióban választanál. Egy bérlet árából már meg tudod venni az első surranódat és tovább is használod.

A futásról elmondható az, ami sok sportágról kevésbé: az is könnyedén megszeretheti, aki mindezidáig csak undorral tudott gondolni rá.
A futásról elmondható az, ami sok sportágról kevésbé: az is könnyedén megszeretheti, aki mindezidáig csak undorral tudott gondolni rá.Fotó / 123RF

3. Nettó idő

Nem kell sehova utaznod, táskát cipelned és osztoznod a szűk öltöző padján sokadmagaddal. Otthon felöltözöl és elindulsz. Az edzésed addig tart, ameddig akarod és amint befejezted, már otthon is vagy. Nem kell azonnal egy órás edzéssel indítanod, a lényeg a fokozatosság.

4. Változatos

Ha azon töprengsz, hogy monoton, tévedsz. Mehetsz egyedül, de összebeszélhettek valamelyik barátoddal is. Veheted az irányt bármerre, nem kell két ugyanolyan útvonaladnak sem lennie. A különböző applikációkkal ma már mindez látványos is, hiszen térképes grafikai ábrán mutatja neked, hogy milyen alakú és mekkora kört tettél meg. Ha elég kreatív vagy, később formációkra alapozva is megtervezheted a futásod! Hallgathatsz zenét, műsorokat, podcastokat közben.

5. Igen, jobb lesz neked

Jobban fogod magad érezni a bőrödben, még akkor is, ha az elején úgy gondolod, hogy az utolsó leheletedet is kint hagytad 5 perc futásért. Jobban fogsz aludni, jobban tudsz majd koncentrálni és összeszedettebbek lesznek a napjaid is, ha beiktatsz minden napra egy kis kocogást. A sikerek ennél is -mint minden másban- a komfortzónán kívül kezdődnek. Itt viszont tényleg hamarabb jönnek, mint gondolnád. Jó érzés lesz végre diadalt aratnod!

Amire figyelj:

  • ha van olyan ismert betegséged, (szív- és érrendszeri, tüdő, asztma, ízületi) ami ebben akadályozhat, fordulj orvoshoz előtte! Meg fogjátok találni a módját, hogy hogyan csináld. Sok esetben a gyaloglás is ugyanezt a célt éri el!
  • próbálj puhább talajon futni: lehet földút, salak, murva, fű, vagy futópálya, bármi, ami nem beton! A beton ugyanis „visszapattint" és mindezt a térded szenvedi meg, könnyedén elkezdhet fájni, ropogni, ha nem figyelsz.
  • ha van rajtad némi súlyfelesleg, indíts inkább gyaloglással. Figyelj az étkezésedre, kérd ki dietetikus tanácsát. A fokozatosságnak kulcsszerepe lesz!

Ha elkezded, máris jól döntöttél.