Így szabadulj meg a januári rosszkedvtől

Ahogyan sokszor egy jóleső, vidám bulizással töltött este után másnap érthetetlen módon szomorúak és kedvetlenek vagyunk, úgy sokak számára a január is egy kilátástalan, soha véget nem érő hónapnak tűnik a pörgős, ünneplésben és örömben gazdag decembert követően. De mit is tehetsz, ha úgy érzed, elhatalmasodott rajtad a "january blues"?

"Mehr Licht!"

Több fényt! Goethe valószínűleg nem a napfény jótékony élettani hatásaira gondolt, amikor kimondta utolsó szavait, ennek ellenére januárban érdemes a mottóként gondolnunk híres mondatára.

Januárban rendkívül alacsony hazánkban a napsütéses órák száma, ez pedig hatással van szervezetünkre is: lassabbá, erőtlenebbé, kedvetlenebbé válunk. Azon túl, hogy igyekezzünk minél többet a szabadban tartózkodni, érdemes lehet az otthoni fényforrásainkkal is "játszanunk" annak érdekében, hogy minél több fény érjen bennünket.

Ha elmúlik karácsony...

Az ünnepi időszakban a karácsonyra való hangolódás, tervezgetés, dekorálás, sütés-főzés több szempontból is hatással van ránk. Egyrészt ezek a tennivalók lekötnek bennünket, illetve gondolatainkat, másrészt pedig általuk kialakítunk a környezetünkben egyfajta ünnepi atmoszférát, amelyben nem a mindennapi nehézségeinkkel kell foglalkoznunk.

Januárban viszont leszedjük a díszeket, elbúcsúzunk a fától, és az illatos gyertyákat is eltesszük a következő adventig, az ünnepi kellemes érzések helyét pedig ismét átveheti a mindennapok okozta szorongás. Szerencsére a szekértők szerint ez utóbbi ellen tehetsz!

Igyekezz kialakítani egy olyan teret a helyen, ahol élsz, amely minden szempontból kényelmes, és feltöltődsz általa. Csempéssz be a mindennapjaidba is némi "varázst": párologtasd kedvenc illóolajaidat, ajándékozd meg magad időnként egy különleges tea vagy édesség élményével, és közben tudatosan koncentrálj önmagadra és a pozitív érzésekre, melyeket ezek a dolgok váltanak ki belőled.

Csempéssz be a mindennapjaidba is némi "varázst"
Csempéssz be a mindennapjaidba is némi "varázst"Fotó / 123RF

 Törődj magaddal, és aztán másokkal is!          

Kutatások szerint a kedvesség is jó hatással van a hangulatunkra, sőt, ha mi vagyunk kedvesek másokkal, az erősebb pozitív reakciót vált ki az agyunkban, mintha fogadó félként tapasztaljuk ezt a bánásmódot.

Nemcsak karácsonykor érdemes jótékonykodni, az év többi szakaszában is tehetünk környezetünkért! Vásárolj be idős szomszédodnak, vidd le a lakótársad kutyáját sétálni, míg ő a vizsgájára készül, lepd meg testvéred a kedvenc sütijével, és te is jobban érezheted magad!

Buzás Boglárka