Amikor még legurítottak párat a forgalmi vizsga előtt - Jogsiszerzés akkor és most

Itthon ma már szinte bárkinek lehetősége van a jogosítvány megszerzésére, és az sem meglepő, hogy ezt vizsgák előzik meg. Ám nem volt ez mindig így! Az első automobilok hazánkban mindössze 16 kilométerrel haladhattak óránként, és még a jogosítvány megszerzésekor sem számított, hogy legurult-e pár feles, vagy sem.

Furcsa látványt nyújthatott az első automobil hazánk területén, hiszen a csak lovas kocsikból álló közlekedést egy szempillantás alatt felzavarta a hangosan búgó, sötét felhőt maga után húzó gépezet látványa. Gondoljatok csak bele, hogy közel kétszáz évvel ezelőtt ahhoz, hogy a Margit-hídon átmehessen egy két lóval vontatott kocsi egy harmadik lovat is be kellett fogniuk, hogy fel tudjanak menni a feljárón - olvasható a Borsonline cikkében.

Ezt törte meg Karl Benz, amikor 1886-ban szabadalmat kapott a világ legelső automobiljára.

A jármű mindössze 16 kilométert tett meg óránként, ám abban az időben ez őrületes sebességnek számított. Kilenc évvel később Hatsek Béla optikus kíváncsiságból megvásárolt egy másik példányt Bécsben és hazahozta Magyarországra a legelső modellt, egy kétüléses Benz Velót. Ezekhez a járművekhez még nem kellett jogosítvány, de nem is ülhetett akárki a volán mögé, csak a felső tízezer egy szűk rétegének volt lehetséges, hisz nem volt olcsó mulatság.

Régen még másképp működött a jogosítvány megszerzése.Fotó / Fortepan / Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum / Témagyűjtemény / Vértes Vilmos István gyűjteménye

Cigányzene kísérte a próbatételt

Hatalmas ünnepség volt hazánk első gépjárművezető vizsgája 1901. június 14-én Budapesten. A Városliget szélén cigányzene kíséretében a műegyetemi oktatók jelenlétében zajlott a próbatétel. A jelentkezők a posta által összeállított szabálygyűjteményekből készülhettek fel és az elméleti kérdések után pattanhattak is a volán mögé.

A vizsgakövetelményben szerepelt a tolatás, hátrafelé jobbra-balra vezetés és a szlalomozás is.  

A legenda szerint a legelső vizsgázó a megmérettetés előtt legurított pár pohár bort és jókedvűen tett sikeres vizsgát, az ittas vezetést ugyanis csak 1905-ben tiltották be.
1912-ben indult el az első, államilag szervezett, mindenki számára kötelező gépjármű-képzés, ami a „Gépjárművezetőket előkészítő tanfolyam" néven futott. Bár Franciaországban ez már 1899-ben kötelező volt, az Amerikai Egyesült Államokat megelőztük, hiszen ott csak egy évvel később tették kötelezővé a tanfolyam elvégzését.

A jogosítvány megszerzése ma

A B kategóriás jogosítvány megszerzését már a 17. születésnapotok előtt három hónappal elkezdhetitek. Igaz, ma már azért kicsit időigényesebb a folyamat, mint anno, ráadásul nem is feltétlenül olcsó mulatság: körülbelül 150-200 ezer forinttal kell számolni hozzá. De van egy jó hírünk: a teljes költség akár 15 százalékát is állhatja az állam! Ha még nem töltöttétek be a 20. életéveteket, a sikeres KRESZ-vizsga letétele után egy évig visszaigényelhetitek a vizsga, illetve a tanfolyam árát, maximum 25 ezer forintot. A kérelmet innen tölthetitek le.