Dolce vita, avagy mit nem fogsz megköszönni a cukornak

Édes álom, édes élet, cukorfalat, édesem... Napestig tudnánk sorolni azokat a kifejezéseket, amelyek az édes ízt pozitív dologként jelenítik meg. Azonban a helyzet korántsem ilyen rózsás: valójában a cukor bármennyire is kellemesen hat érzékeinkre, számos káros hatással is bír.

Zéró memóriaBár vizsgaszituációk előtt gyakran jól jön egy serkentő csokiszelet, hosszú távon a túlzott cukorfogyasztás éppen ellenkezőleg hat az agyunkra. A rövid és a hosszú távú memória is romlik tőle, gyerekkorban pedig nagyjából olyan hatást gyakorol az idegrendszerre, mint a bántalmazás.

A túlzott cukorbevitel elsősorban a kognitív funkciókért (jó hír ez a vizsgaidőszak után, ugye?) és az érzelemkezelésért felelős agyi területeket károsítja.

Old but gold?Ha az nem lenne elég, hogy nehezebben tanulsz a sok cukortól, még gyorsabban is öregszel tőle. A bőr hamarabb ráncosodik és megereszkedik, valamint (ahogy már oviban is megtanultad) a fogakra is nagyon rossz hatással van.

Ezek persze hiúsági kérdések valamelyest, de jó, ha tudod, hogy az összes sejted hamarabb öregszik, ha túl édesen éled az életed – maximum nem lesz szabad szemmel látható eredménye eleinte.

Ha az nem lenne elég, hogy nehezebben tanulsz a sok cukortól, még gyorsabban is öregszel tőle
Ha az nem lenne elég, hogy nehezebben tanulsz a sok cukortól, még gyorsabban is öregszel tőleFotó / 123RF

Még a szív is megszakadBizony, ha túl sok cukrot fogyasztasz a szív- és érrendszeri betegségek kockázata is megnő, melyek pedig minden évben a vezető halálozási okok között szerepelnek hazánkban. Ahogy azonban egy kedves mondás tartja: aggodalomra semmi pánik!

Szerencsére ma már rengetegféle cukorpótlót használhatunk, amelyek kevésbé hatnak károsan a szervezetünkre. A sztévia például eleve tízszer olyan erős édes ízzel bír, mint a kristálycukor, az eritrit és a xilit pedig nagyjából ugyanolyan erős édesítők, azonban nem váltanak ki olyan erőteljes inzulinreakciót, így nyugodtan fogyaszthatod őket cukor helyett.

A túlzásba vitt cukorfogyasztás további veszélyeiről itt olvashatsz.