Igaz vagy hamis? Tévhitek az alvással kapcsolatban

Az életünk harmadát alvással töltjük, nem árt, ha mindent tudunk róla, és nem a népszerű tévhitekre hallgatunk. Öntsünk tiszta vizet a pohárba!

A kamaszoknak több alvásra van szükségük.

Igaz. A kamaszkor folyamán olyan meredek változások állnak be a hormonháztartásban, hogy a szervezetnek muszáj pihennie ahhoz, hogy mindezt véghezvihesse. A tinédzsereknek érdemes legalább 9 órát aludniuk, amit sajnos üt a fiatalok azon szokása, hogy éjfélkor fekszenek le és reggel 8-kor már kezdik az első órájukat.

Amit hétköznap elmulasztasz, azt bepótolhatod hétvégén.

Hamis. Hiába alszol szombaton és vasárnap délig, ha hétköznap az alvással töltött óráid száma alig éri el a minimumot. Hogy a pihenés teljes értékű legyen, arra van szükség, hogy egyenletesen oszoljon el a hét minden napján, és nagyjából ugyanabban az időintervallumban kapjon helyet.

alvásFotó / 123rf

Mindegy, hogy hogyan alszol, csak aludj.

Hamis. Az, hogy milyen körülmények között alszol, meghatározza az alvásod minőségét. Sok kutatás rámutatott már, hogy az alvás minősége összefügg a hosszú távon kialakuló betegségekkel. Ahogy itt is olvashatod, a rossz minőségű alvás könnyen vezethet inzulinrezisztenciához, szív- és érrendszeri megbetegedésekhez.

Aki igazán jól és mélyen alszik, az nem forgolódik éjszaka.

Hamis. Teljesen rendben van, ha alvás közben változtatod az elhelyezkedésed, esetleg kicsit többet forogolódsz az átlagnál. Baj csak akkor van, ha alvajársz, esetleg agresszíven "viselkedsz" álmodban. Amíg úgy érzed, jól alszol, és azt sem zavarod, aki veled alszik, feltehetően nincs semmi probléma.

Van olyan, hogy túl sok alvás.

Igaz. Bár sokkal gyakoribb probléma az, hogy túl keveset alszunk, mégis meg kell említeni, hogy az sem túl jó, ha sokat húzzuk a lóbőrt. Az, ha valaki minden különösebb ok nélkül rendszeresen és huzamosabb időn át sokkal többet alszik az átlagnál, akár komoly betegségek, egészségügyi problémák jele is lehet.