E-sport: Mi a koreai profik titka?

Biztos ismerjük azt a mondást, miszerint: "Nem számít, hogy milyen jó vagy valamiben, mindig lesz egy ázsiai tinédzser, aki jobb nálad!" Ez az esportban is felkapott sztereotípia, de vajon van valóságalapja? Genetikailag kódolt lenne a tehetség? A választ máshol kell keresnünk!

Legutóbb megismerkedtünk az esport világával, ahol azt ígértük, górcső alá fogjuk venni a Távol-keleti régió sportágakra gyakorolt hatását. Az esport versenyeket dominálják az ázsiai, főleg a dél-koreai játékosok. Manapság egyre több kihívójuk akad, de a taktikai alapú játékokban szinte veretlennek bizonyulnak. Sokan "robotoknak" gúnyolják őket, pedig ugyanolyanok, mint mi. Kiemelkedő tehetségük az intenzív edzés mellett kulturális múltjukból fakad.

Menekülés a válság előlNemsokkal az ezredforduló előtt Dél-Koreát pénzügyi válság sújtotta, ez magától értetődően a társadalomban is változásokat indított. A válságkezelés részeként a munkaerőpiacot és a gazdaságot átstrukturálták. Az intézkedések köszönhetően bár az ország kilábalt a válságból, de sok polgárnak nélkülöznie kellett, rosszabb esetben munkanélkülivé váltak. Az embereknek kezdeni kellett valamit hirtelen felszabadult szabadidejükkel, ám a megszokott szórakozási lehetőségek nem álltak köszönő viszonyban a pénztárcák megfogyatkozott tartalmával. Ekkorra datáljuk a PC Bangek - gaming-kávézók - aranykorának kezdetét.

Dél-Korea megmutatta az esport jövedelmezőségét, a tehetséggondozás fontosságát, és a tömeges közvetítések létjogosultságát.Fotó / AFP

A PC Bang egyfajta internet kávézó, igaz?Míg az internet kávézóban magához a kávézóhoz illeszkedik a plusz szolgáltatás, addig a PC Bang-ben a kávézó épül a gaming köré. Alapja a villámgyors internet, ami nélkül a laggmentes multiplayer (többjátékos) élmény elképzelhetetlen lenne. Minden biztosított egy gamer számára, kezdve a gépektől a játékokig. Az évek során népszerű esport helyszínekké váltak, bangenként egyedi játékbeli tartalmakat kínálva a játékosoknak.
Szolgáltatásaiknak köszönhetően órákra képesek a képernyők elé szögezni vendégeiket. Aki nem tudja, mikor kell abbahagyni, veszélybe sodorhatja egészségét. A videójáték-függőség komoly probléma Dél-Koreában, extrém esetekben emberéletet is követel.

Sokkoló az is, hogy Japánban vannak, akik ilyen helyeken élnek! A lakhatási lehetőségek ezen dráguló világában, ahol a részmunkaidős foglalkoztatás egyre elterjedtebb, a PC Bangek békés szigetet jelentenek az elveszett lelkek számára. A kicsi, privát helyiségek olcsóbbak, mint egy albérlet, és 0-24-ben hozzáférhetőek. Megkérdőjelezhető, hogy beszélhetünk-e privát szféráról egy olyan helyen, ahol tulajdonképpen csak egy kis szobát mondhatsz sajátodnak, minden más egy forgalmas üzlet része. Azonban vitathatatlan, hogy a "bérlők" legalább egy azonos érdeklődésű szociális közegben mozoghatnak, innen pedig könnyen ismeretségekre, barátságokra tehetnek szert. Számunkra felfoghatatlan lehet, hogy ilyen helyeken tengessük mindennapjainkat, de mint láthatjuk, a szükség nagy úr.

Az esport versenyeket dominálják az ázsiai, főleg a dél-koreai játékosok.Fotó/ AFP

Beköszönt a hóviharA fent említett válság időszakában, 1998-ban a Blizzard Entertainment piacra dobta StarCraft címre hallgató RTS-ét, amit még ebben az évben követett a Brood War kiegészítő. A játék nem várt sikert aratott Dél-Koreában. Az embereket magával ragadta a részletes kidolgozása, a masszív multiplayer élménye, és a stratégiai játékokra jellemző készségfejlesztő mivolta. A PC Bangekből induló StarCraft egy nemzet megszállottságának tárgya lett. Bajnokságokat szerveztek, amiket az országos rajongás kielégítésére közvetíteni kezdtek. A cégek felismerték, hogy az esporton keresztül - rendezvényeket és csapatokat szponzorálva - márkáik könnyedén eljutnak és beágyazódnak a fiatal generáció tudatába.

Dél-Korea felállított egy mércét a világnak. Megmutatta az esport jövedelmezőségét, a tehetséggondozás fontosságát, és a tömeges közvetítések létjogosultságát.

V.