Hihetetlen! Ez történik a testeddel, ha nem alszol eleget

Testünknek szüksége van az alvásra, hiszen rengeteg nagyon fontos biológiai és neurológiai folyamat megy végbe pihenésünk során. Ha valaki hosszabb ideig tartó alváshiányban szenved, komoly egészségügyi következményekkel kell, hogy számoljon.

Az alvásigény életkor szerint változik. Egy csecsemőnek sokkal többet kell aludnia, míg a 18-60 év közötti korosztálynak a napi ajánlott minimum alvásideje körülbelül 7 óra kellene, hogy legyen. Sajnos kutatások szerint a felnőttek 35 százaléka szenved kialvatlanságban, amely rengeteg káros hatással járhat együtt.

A "leghosszabb ideig ébren maradás" rekordere

Randy Gardner 1964-ben állította be a világ leghosszabb alvásmentes időszakának rekordját. Az akkor 17 éves férfi 11 napot és 25 percet töltött ébren, alvás nélkül. A közvetlen alvásmegvonás okozta tüneteken kívül Randy még évekig szenvedett álmatlanságban a kísérlet után, úgyhogy senkinek sem ajánljuk a rekord megdöntésének kísérletét.

Randy Gardner 1964-ben állította be a világ leghosszabb alvásmentes időszakának rekordját.
Randy Gardner 1964-ben állította be a világ leghosszabb alvásmentes időszakának rekordját.Forrás / AFP

Az első 24 óra

Egy egész napnyi ébrenlét már komoly hatással van szervezetünkre. Az agyi funkciók csökkenésének hatására nehezebbé válik a racionális döntési képesség, megváltozik az észlelés. Jelentkezhet memóriahiány, látás- és halláskárosodás, izomfeszültség, valamint csökkent koordinációs készség is. Szerencsére ezek a tünetek egy nagy alvással még megszüntethetőek.

Mi a helyzet 36 óra után?

Másfél nap után testünkben drasztikus változások mennek végbe. A hormonváltozások hatására megváltozik az étvágy, az anyagcsere, a hőérzet, a hangulat és a stressz-szint is. Felléphet továbbá még egyensúlyzavar, beszédkárosodás és egyéb komoly, akár visszafordíthatatlan tünetek is.

A pihenés nagyon fontos a testi és lelki egészségünk érdekében egyaránt.
A pihenés nagyon fontos a testi és lelki egészségünk érdekében egyaránt.Forrás / Unilife

48 óra ébrenlét tünetei

Ilyenkor az emberek nagy része már nagyon nehezen tud csak ébren maradni. Agyunk úgynevezett "mikroalvásokkal" próbál pihenni, amelyek váratlanul történnek, és akár 30 másodpercig is eltarthatnak. Két napnyi ébrenlét után már az immunrendszerünk működése is romlik. Testünk nehezebben ismeri fel, és győzi le a vírusokat és betegségeket.

A több napos ébrenlét hallucinációkat, illúziókat és rengeteg maradandó, vagy nehezen visszafordítható károsodást okozhat szervezetünkben.
A több napos ébrenlét hallucinációkat, illúziókat és rengeteg maradandó, vagy nehezen visszafordítható károsodást okozhat szervezetünkben.Forrás / Shutterstock

Ahogy azt az Origo is megírta, a több napos ébrenlét hallucinációkat, illúziókat és rengeteg maradandó, vagy nehezen visszafordítható károsodást okozhat szervezetünkben. A pihenés nagyon fontos a testi és lelki egészségünk érdekében egyaránt.