Tényleg olyan egészséges a csirkemell? Most lerántjuk a leplet

Legtöbben a csirkemellet a legegészségesebb húsféleként tartják számon, de nem tudnánk elmondani, pontosan miért is van így. Most lerántjuk a leplet: lehet, hogy tévedünk?

Általában tanácstalanul tárjuk szét a kezünket, ha el kell dönteni, vajon a hús inkább egészséges étel vagy sem. Mi a helyzet, ha sovány, illetve ha zsírosabb vagy vörös húsról van szó?

A túl sok húsfogyasztás olyan népbetegségekhez vezet, mint a magas koleszterinszint, szív- és érrendszeri betegségek és elhízás. Sőt, ma már a Parkinson-kórral és az Alzheimerrel is kapcsolatba hozzák, ezért érdemes a kérdésen kicsit jobban elgondolkodni.

Magas a fehérjetartalma, zsírban pedig szegény.
Magas a fehérjetartalma, zsírban pedig szegény.Fotó / 123rf

Igaz, hogy ha húst szeretnénk fogyasztani, a csirke jó választás, mivel több pozitív hatása is van egészségünkre. Magas a fehérjetartalma, zsírban pedig szegény.

100 gramm csirkemellben 120 kalória, 22,5 gramm fehérje és 2,6 gramm zsír van.  

A benne levő szelén segíthet gyorsabban kigyógyulni náthás betegségekből, mivel gyulladásgátló hatású. Ne feledd azonban, hogy egyáltalán nem mindegy, honnan származik a hús, amit elfogyasztasz!

Ha például párhuzamosan futó fehér csíkokat látsz a csirkemellen, az azt jelentheti, hogy a csirke nagyüzemi tartásból származó izombeteg példány volt és a hús nem jó minőségű.  

Ahogy a hús származásán, úgy az elkészítési módon is sok múlik. Gondolhatod, hogy a rántott csirkemell – akármennyire is örök kedvenc – a fehér liszt miatt nem olyan egészséges, mint a grillezett verzió.

A rántott csirkemell – akármennyire is örök kedvenc – a fehér liszt miatt nem olyan egészséges.
A rántott csirkemell – akármennyire is örök kedvenc – a fehér liszt miatt nem olyan egészséges.Fotó / 123rf

A csirkemell bőrét viszont ha szereted, nyugodtan edd meg, hiszen a régi tévhittel ellentétben egyáltalán nem egészségtelen: van benne zsír, amire – a tévhitekkel ellentétben – nagy szüksége van a szervezetnek a megfelelő működéshez, akár még a vérnyomást és a koleszterinszintet is csökkentheti.

De ember legyen a talpán, aki nem unja meg a csirkét, ha csak ezt eszi.

A csirkemell alternatívája

Ha hasonlóan egészséges, gyorsan elkészíthető és proteinben gazdag alapanyagot keresel a vacsorához, a rákot ajánljuk, esetleg a kacsamellet. Bár egyik sem olyan olcsó, mint a csirkemell, fontold meg, ha már nem bírod tovább az egyhangúságot.

Esetleg tengeri halszeleteket is kipróbálhatsz, amik hasonló árban vannak, de szintén feldobják a menüt. Amennyiben húsmentes alternatívát keresel, ma már minden szupermarketben kapható sima és füstölt tofu is, aminek ugyancsak magas a fehérjetartalma és ezerféle fogáshoz felhasználható.