Hét tipp, hogyan ne egyél összevissza a vizsgaidőszakban

Egy-egy húzós vizsgaidőszakban hajlamosak vagyunk sutba vágni az egészséges étkezésről alkotott elképzeléseinket, és mindenféle, többnyire egészségtelen földi jóval oldani a feszültséget. Mutatunk néhány trükköt, amelyekkel enyhítheted a kiváltó okokat, és persze olyat is, amellyel helyettesítheted a kalóriabombákat.

Aki akár csak egy-két szemesztert eltöltött már az egyetemen vagy főiskolán, annak biztos ismerős a helyzet: a vizsgaidőszak előtt-alatt kétféle egyetemista létezik. Az egyik, aki az idegességtől alig eszik valamit, míg a másik az átlagosnál is jobban elcsábul, két pofára tömi az édes és sós rágcsát és mindenféle ételt mondván, a kemény felkészülésben ennyi jár.
Az egyik diák a másikat irigyli, hiszen az se jó, ha egy falatot se eszünk, meg az se, ha evéssel vezetjük le a stresszt.
Nemrég Antal Emese dietetikus a vele készült interjúnkbanalaposan megvilágította a jelenség hátterét, emlékeztetve, hogy mivel a kemény időszak sokáig elhúzódhat, ezért nagyon felborulhat a táplálkozás, továbbá néhány hasznos tippet is adott az elkerüléshez. És persze vannak szuperételek, amelyekkel amúgy is felturbózhatod az agyad a tanuláshoz.
Most mi is összegyűjtöttünk néhány hasznos tanácsot, hogyan segíts magadon, amikor úgy tűnik, hogy a jegyzetek és tananyag mátrixában csak egy energiaital vagy egy csomag chips, netán a sokadik pizza jelentheti a megoldást.

Egy kiló sárgarépa körülbelül 410 kalóriát tartalmaz – ennél több van egy 100 grammos csokiban, vagy majdnem ugyanennyi egy csomag 70 grammos chipsben. Megéri?Fotó / 123RF

1. Küzdd le a vizsgadrukkot
Maga a szorongás vagy a stressz természetes emberi érzelem, és nem állítjuk, hogy el lehet tüntetni, de enyhíthető a mértéke. A tanulás alatt képzeljük magunkat a vizsgahelyzetbe, és máris kevésbé rettegünk majd tőle. Ha pedig nem is tűnik olyan félelmetesnek, akkor kevésbé stresszelünk miatta, és ritkábban nyúlunk nyugtatónak szánt, amúgy még csak nem is egészséges ételekhez.

2. Legyen motiváció az ellenség
Változtasd meg a beállítottságodat – ne hagyd, hogy a stressz agyonnyomjon, és rossz döntéseket hozz miatta. Használd inkább egyfajta motivációként, amely megóv attól, hogy céltalanul töltsd el az idődet, például a közösségi médiában csatangolj.

 

3. Készülj

Sportolók rengetegszer mondják, hogy ha mindent megtettek a felkészülés során, akkor nem lehetnek elégedetlenek, bármi is történik a versenyen, illetve, hogy a téthelyzetben az elvégzett munka ad erőt – ezek rád is igazak. Magabiztosságot és hitet ad az, ha mankóként támaszt a tudat, hogy sokat tettél a jó eredményért.

4. Aludj
Viccelsz, bolondozol – gondolhatod e pontot olvasva, hiszen a vizsgaidőszakban majd pont arra van idő, hogy rendesen aludj. Pedig hidd el, az alvásból elcsípett idő maximum egy-egy napig segíthet, amúgy visszaüt. A kialvatlanság miatt csak még borúsabban látod a helyzetet, konkrétan rontja a teljesítményedet, bezzeg friss aggyal jóval gyorsabban, hatékonyabban tudsz tanulni.

5. Mozogj
Nem állítjuk, hogy most kezdj el felkészülni egy ultratávra, de igenis segít, ha mozogsz egy kicsit. Egészséges a séta, a futás, egy kis torna, bármi, ami elhúz a számítógéptől és a tanulnivalótól és kikapcsol. A mozgás endorfint termel, amely boldogságérzetet ad, még órákkal a sportolás után is, így kevésbé érzed szükségét, hogy valami nyalánksággal próbálj csavarni egyet a hangulatodon.

A kávé nemcsak élénkít, hanem nyugtalanabbá is tesz, ami megint csak ahhoz vezet, hogy fölösleges étellel igyekszünk enyhíteni a stresszen.Fotó / 123RF

6. Kávé, mértékkel
A kávé a benne lévő koffein miatt átmenetileg remekül felpörget, éberebbé tesz, segít, sőt rövid időre az éhségérzetet is csillapítja. Viszont csak óvatosan azzal, hogy mennyi döntünk magunkba a fekete nedűből, mert összességében nemcsak élénkít, hanem nyugtalanabbá is tesz, ami megint csak ahhoz vezet, hogy étellel igyekszünk enyhíteni a stresszen.

7. Verd át a gyomrodat
Szép és jó minden tanács, de én még mindig veszettül ennék – érthető, hiszen nem egyszerű leküzdeni a stresszt és a szorongást. Ilyenkor érdemes megpróbálni átverni az agyadat és a gyomrodat. Sokszor összekeverjük az éhségérzetet a szomjúsággal, szóval hajts le egy-két pohár vizet (semmiképpen se valami cukros löttyöt). Ha még mindig éhes vagy, rágcsálj valami zöldséget. Joghurtból egy-két fűszerrel fillérekből lehet összehozni egy jó mártogatóst, amellé pedig bármennyi zöldséget ehetsz, alig van bennük kalória.
Csak összehasonlításul: egy kiló sárgarépa 410 kalóriát tartalmaz – ennél több van egy 100 grammos csokiban, vagy majdnem ugyanennyi egy csomag 70 grammos chipsben.

+1 Ne csinálj stresszt az étkezésből
Talán a legfontosabb, hogy ne izguld túl az étkezést (se), mert az csak eggyel több stresszforrás egy amúgy is húzós időszakban.