Álmodtál már rosszat? Van valami, amiről tudnod kell

Nem elég, hogy ciki helyzetbe kerültél az egész osztály előtt, már erről is álmodsz? Eláruljuk, miért nem katasztrófa, ha vannak rémálmaid. Sőt, kifejezetten hasznodra is válhatnak!

Az elmúlt bő egy év során sokan számoltak be arról, hogy többet álmodnak, vagy arról, hogy rémálmaik vannak. Nem csoda, hiszen rengetegen kerültek bizonytalan helyzetbe, aggódtak magukért és családjukért. Bár a folyamatos stressznek és a rémálmoknak szoros a kapcsolata a mentális egészség romlásával, sok élénk álom segíthet abban, hogy érzelmileg kezeljük mindazt, ami velünk történik.

Agyunk alvás közben is keményen dolgozik.
Agyunk alvás közben is keményen dolgozik.Forrás / Shutterstock

Agyunk alvás közben is keményen dolgozik. Rendszerezi és elpakolja az előző nap keletkezett emlékeinket, és a régebbieket is gyakran átrendezi.

Ebben fontos szerepe van az alvás azon szakaszának, amit REM-nek nevezünk a Rapid Eye Movement vagyis gyors szemmozgás nyomán.

Akkor vagyunk ebben a szakaszban amikor már majdnem elaludtunk vagy amikor éppen ébredünk. Ilyenkor rendezi el agyunk az érzelmileg telített emlékeket, ami az álmok anyagául is szolgálnak.A REM-szakasz nemcsak a rendszerezésben segít, hanem ezáltal azt is meghatározza, hogy ébren létünk során hogyan reagálunk az elpakolt emlékekre, hogyan kezeljük azokat az érzelmeket, amiket kiváltanak belőlünk. Kutatók feltevése az, hogy ha a napod során valami kellemetlen történik, ami erős érzelmeket vált ki belőled, és utána erről álmodsz, másnap – ha ismét szembesülsz ezzel a helyzettel – nem vált majd ki belőled olyan erős reakciót.

A kutatók úgy gondolják, hogy mivel a REM-szakasz alatt a két legaktívabb agyterület az emlékekért és érzelmekért felelős részek, ha élénk, emlékezetes álmaink vannak, az azt jelenti, hogy agyunk azon dolgozik, hogy leválassza az érzelmeket az emlékeinkről.

Egy kutatás alanyai például minél tovább éreztek félelmet az álmaik során, az agyuk annál kevésbé reagált, ha másnap kellemetlen képeket mutattak nekik, az agyuk ugyanis előre felkészült erre a helyzetre az álmon keresztül.

Mindezt nagyon leegyszerűsítve úgy magyarázhatjuk el, hogy ha napközben valami kellemetlen, stresszes élmény ér, és utána erről is álmodsz, ne keseredj el amiatt, hogy az esemény annyira megbántott, hogy most már erről is kell álmodnod.

Az agyad ugyanis épp az ellenkezőjén dolgozik: meg akar téged szabadítani az élmény által kiváltott rossz érzésektől. Amíg a rossz álmok nem rendszeresek és visszatérőek, nincs miért aggódnod.