Kevesebb húsevéssel a bolygóért – íme, a flexitariánus étrend!

Nem kell teljesen lemondani a húsról, ám mégis tehetsz az egészségedért, az állatokért, a bolygó fenntarthatóságáért és az ökoszisztéma egyensúlyáért – egyre nagyobb népszerűségnek örvend a flexitariánus étrend, ezt mutatjuk most be!

Szereted az állatokat, és elfacsarodik a szíved, amikor látod, hogy milyen körülmények között tartják őket, vagy ölik meg a vágóhidakon? Felelősen gondolkodsz, és tudod, muszáj tennünk a bolygónkért, hogy a következő generációk is a most látott, vagy még változatosabb Földön élhessenek?

Már hosszú évek óta nem hat az újdonság erejével, hogy a mezőgazdaság és az emberek étkezése nagy hatást gyakorol a klímaváltozásra, pontosabban, változtatásokkal jelentősen csökkenthető lenne a környezeti terhelés, és persze az állatokat is védhetnénk.

Ennek jó módszere lehet a flexitariánus étrend, amelynek a lényege, hogy igyekszünk minél kevesebb húst fogyasztani, és eltolni a hangsúlyokat a növényi eredetű ételekre.

Ismert a vegetáriánus étrend, amelyben ehetünk halat és állati eredetű termékeket, mint például a tejtermékek vagy a tojás, míg jóval szigorúbb verzió a vegán életmód, amely kizárólag növényi eredetű alapanyagokon nyugszik, a kettő közötti különbséget már megmutattuk. Minden tiszteletünk az övék, ám sokan egyszerűen képtelenek lennének tartani a szigorúbb szabályokat.

Viszont a változások lényege sokszor nem is maga a cél, hanem az út, szóval nem követ el ősbűnt az, aki nem azonnal és drasztikusan, hanem fokozatosan vált. A flexitariánus étrend akár maga lehet a megérkezés, akár az átvezetés afelé, hogy egyszer tényleg teljesen lemondjunk az állati eredetű anyagokról.

A flexitariánus étrend, lényege, hogy igyekszünk minél kevesebb húst fogyasztani, és eltolni a hangsúlyokat a növényi eredetű ételekre.Fotó / Getty images

Rugalmas étrendMár maga az elnevezés is a rugalmasságot jelenti, mert a flexible és a vegetarian, azaz a rugalmas és a vegetáriánus szavakból állt össze. Rövid múltra tekint vissza, hiszen 2009-ben bukkant fel először egy dietetikus, Dawn Jackson Blatner által jegyzett könyvben, gyakorlatilag ő alkotta meg az étrendet, amelynek lényege, hogy több gyümölcsöt, zöldséget, illetve hüvelyeseket és teljes értékű gabonát fogyasztunk, illetve az állati eredetű helyett főleg növényi fehérjét viszünk a szervezetbe.

Ezt már akkor sem fogyókúrának szánták – bár akként is működhet, már csak azért is, mert száműzi a cukrot és az édesítőszereket –, hanem egyszerűen kombinálták a felelős gondolkodást és az egészséges táplálkozást. Egyre többet olvasunk arról, mennyire jól hat a szervezetre a vegetáriánus életmód, ennek előnyeit is élvezheti az, aki a flexitariánus életmódra vált, miközben a környezetvédelemért is tesz.

A flexitariánus étrend, életmód előnyei lehetnek:- mindent ehetünk, ezért semmi után sem kell sóvárogni
- könnyebb megszervezni az étkezést, hiszen nem okoz gondot, ha például nem otthon eszünk, vagy nem tudjuk előkészíteni az ételünket
- hozzájárulhatunk az állatok védelméhez, mert kevesebb húst fogyasztunk
- húsfogyasztás visszaszorításával csökkenthetjük a mezőgazdasági termeléssel kibocsátott üvegházhatású gázok mennyiségét (bele sem gondolunk, ám a hús előállítása igencsak vízigényes, környezetszennyező folyamat, amelynek óriás az ökológiai lábnyoma)
- az egészséges táplálkozásnak köszönhetően jelentősen csökken a szív- és érrendszeri megbetegedések vagy éppen a cukorbetegség kockázata
- kellő átgondoltsággal még pénzt is spórolhatsz
- segíthet a fogyásban

Nemrég készült egy remek összeállítás, hogy például mely sztárok váltottak a flexitariánus életmódra. A teljesség igénye nélkül említünk néhányat: Snoop Dogg, Katy Perry, Jaz-Z, Beyoncé, Serena Williams, Jamie Oliver, Oprah Winfrey, Arnold Schwarzenegger, Chris Hemsworth, Gordon Ramsay, Brad Pitt, Leonardo DiCaprio

A flexitariánus szó a flexible és a vegetarian, azaz a rugalmas és a vegetáriánus szavakból áll össze.Fotó / Getty images

Ha pedig nem tudod, hogy kezdj hozzá, mutatunk neked néhány tippet:- a fehérjét egyre inkább próbáld növényi eredetű ételekből, szójából (és a belőle készült tofuból), hüvelyesekből, lencséből beszerezni
- nem kell azonnal nagyon csökkenteni a húsfogyasztást: például kezd el heti egy húsmentes nappal, majd növeld, ameddig csak tudod
- gondoljuk át, milyen állati eredetű élelmiszert fogyasztunk. Ha már húst eszünk, a tojás vagy a hús származzon szabadtartású, a négylábúaknál legeltetett állattól, a hal legyen szabadban fogott
- kezdjük el elhagyni a feldolgozott húsokat, mint a bacon vagy a kolbász
- ugyancsak fokozatosan felejtsük el fast food típusú ételeket (burgerek, sült krumpli, stb.)