Négy mondat, ami miatt azonnal abbahagyod a halogatást

Lehet, hogy ártalmatlan rossz szokásnak tűnik a halogatás, de ha nagyobb méreteket ölt, rossz hatással lehet a munkánkra, az egészségünkre és a boldogságunkra is. Egy új elmélet szerint négy eleme van a módszernek, amivel megszabadulhatsz tőle.

Korábban már írtunk arról, miért a legkisebb feladatokat halogatjuk legtöbbször és hogy milyen hatással van a halogatás az egészségünkre, pontosabban az a stressz, amit ezzel magunknak okozunk. Emellett a krónikus halogatók kisebb valószínűséggel találnak hosszútávú munkát, és akik találnak is, általában kevesebbet keresnek. Itt az idő, hogy elengedd ezt a káros mintát és új szintre emeld a szakmai és magánéletedet is.

Jason Wessel ausztrál kutató elmélete a halogatás pszichés gyökerét támadja és rendszeres önreflexióra kényszerít, melyen keresztül könnyebben ellenállsz majd a kísértő, figyelemelterelő tényezőknek, így azokra a dolgokra koncentrálsz, amik tényleg téged szolgálnak.

Jason WesselFotó / AFP

Wessel elméletének négy eleme van. Az első a várakozás, mely szerint eleve nem hisszük, hogy sikeresek leszünk a feladatban, ezért lecsökken a motivációnk. A második a késésre való érzékenység, vagyis hogy sokan nem veszik észre, hogy a halogatás azt fogja eredményezni, hogy nem végeznek időben. A harmadik az érték, mely szerint nem értékeljük eléggé, hogy mivel járna az, ha időben végeznénk a feladattal. A negyedik az alapvető metakogníció hiánya, aminek abban kellene segítenie, hogy analizáljuk saját viselkedésünket és észre vegyük, ha épp valami károsat csinálunk.

Wessel négy egyszerű kérdésbe tömörítette a fentieket, amit mindenki alkalmazhat, aki a halogatással küzd:

  • Hogy végezné el a feladatot egy sikeres személy?
  • Hogy érezném magam, ha nem végezném el a feladatot?
  • Mi a következő lépés, amit el kell végeznem?
  • Ha egy dolgot tehetnék, hogy időre elvégezzem feladatot, mi lenne az?

A teóriát a megalkotója egyetemi hallgatókon tesztelte, és arra jött rá, hogy azok, akik rendszeresen végiggondolták a fenti kérdéseket, sokkal nagyobb valószínűséggel álltak neki időben a feladataiknak.

Wessel szerint jó kiindulópont lehet egy emlékeztetőt beállítani, hogy minden nap kényszerítve légy a pontok átgondolására. A legfontosabb, hogy szem előtt tartsd a céljaidat és azt is leellenőrizd, hogy mit teszel azért, hogy el is érd őket.