Ilyen is van: futás hátrafelé!

Sokan viccnek hiszik, amikor először hallanak róla, pedig hosszú évek óta létező sport a hátrafelé futás, amelynek sokféle egészségügyi előnye is van.

A futás hasznos, korábban adtunk is néhány tippet, hogyan menjen jól, no de miért futnak az emberek hátrafelé? Ráadásul nem most találjuk fel a spanyolviaszt, az angol nyelven backward running, reverse running vagy retro running néven is ismert, magyarul hátrafelé futásként emlegetett sport hosszú évek óta létező és kedvelt műfaj, amelyben 100 métertől az ultratávokig versenyeket rendeznek, továbbá rekordokat tartanak számon.

Túl azon, hogy izgalmas kihívás és nagy összpontosítás hátrafelé futni, a test is élvezi az egyedi mozgásformát. Több kalória ég, fárasztóbb és intenzívebb, mint a hagyományos futás, ráadásul fejleszti az egyensúlyérzéket, enyhíti a térdre helyeződő terheket és óvja az ízületeket.

A Dayton Egyetem kutatása azt is megmutatta, hogy a hátrafelé futás 2.5 százalékkal növeli a futók teljesítményét, ezért sok futó iktat be az edzéseibe némi hátrafelé futást, jó kiegészítő gyakorlásnak számít.

Persze a hosszabb távokon megvannak a kihívásai, például egy félmaratonin vagy maratonin nem egyszerű megoldani a frissítést, hiszen úgy kell inni, illetve bekapni valamit, hogy közben hátrafelé mozgunk.

Hétszeres spanyol világbajnok Sandra Corcuera.
Hétszeres spanyol világbajnok Sandra Corcuera.Fotó / Twitter

Tavaly a koronavírus-járvány a nyolcadik világbajnokság megrendezését hiúsította meg, a műfaj immár klasszisokat is kitermelt. A 36 éves német Thomas Dold nevű férfit elsősorban a toronyfutásairól ismertük korábban, például hétszer nyerte meg az Empire State Buildingben megrendezett versenyt, ám később világbajnokságon győzött hátrafelé futásban, és világcsúcsok sorát állította fel. A nőknél kiemelkedő a hétszeres spanyol világbajnok Sandra Corcuera, aki elsőre például viccnek hitte ezt a mozgást, ám hamar rájött, milyen sok előnye van a hagyományos futással szemben, egy idő után például elmúlt a térdfájdalma.

Szóval, ha kicsit unjuk a futást, és színesíteni szeretnénk a mozgást, akár mi is kipróbálhatjuk a hátrafelé futást, ám azért óvatosan tegyük. Kell idő a fejünknek és a testünknek, amíg megszokja a megszokottal ellentétes mozgásirányt.

Íme, példaként egy videó a 2016-os vb 100 m-es döntőjéről.