Drónok Budapesten?

Te mit szólnál, ha drónok repkednének a fejed felett Budapest utcáin? Az ITM kutatásából most kiderül, mit gondolnak erről az emberek!

Egy madár? Egy repülő? Nem, ez egy drón!Definícióját tekintve a drón egy pilóta nélküli, távirányított, repülő eszköz. Ebbe a kategóriába beletartozik tulajdonképpen minden, kezdve a számunkra is beszerezhető masináktól egészen a több milliárdos haditechnikai gépekig. Már 1935 óta velünk vannak, ám akkor még kizárólag gyakorlatozás céljából használták őket a brit Királyi Haditengerészetnél. Manapság leggyakrabban még mindig a hadseregben - bár sokkal inkább offenzív jelleggel - alkalmazzák, valamint elengedhetetlenek különböző távfelvételek elkészítéséhez. Rendkívül hasznosak, ugyanakkor zavaróak tudnak lenni. Sokakat kifejezetten irritál, ha drónokat látnak repkedni, pláne, ha még képanyagot is rögzítenek. A jogalkotás nem söpörte le az asztalról a drónokat övezető kérdéseket, helyette komplex jogszabályi hátteret állítottak fel.

A felmérés alapján a válaszadók a magánélet védelmének sérülésétől tartanak a leginkább.Fotó / 123RF

Mi a véleményünk a drónokról?Az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) megbízásából most először készült átfogó felmérés arról, hogyan vélekednek az európai polgárok a légiközlekedés új eszközeiről. A kutatásban összesen 4 000 fő töltött ki egy online kérdőívet. Budapesten kívül - ahonnan 600 kitöltés jött - olyan városok csatlakoztak be, mint Barcelona, Hamburg, Milánó, és Párizs. A közútinál biztonságosabb, tisztább és gyorsabb közlekedési módoknak 2030-ig 340 millió felhasználójuk lehet, térnyerésük 90 000 új munkahelyet teremthet a kontinensen.

A drónok már 1935 óta velünk vannak, de akkor még kizárólag gyakorlatozás céljából használták őket a brit Királyi Haditengerészetnél.Fotó / 123RF

 Drónok és a magyarok

Meglepő lehet, de úgy tűnik, kifejezetten nyitottak vagyunk a technológia iránt. A kutatás magyar vonatkozású eredményei szerint a budapestiek több mint kétharmada próbálná ki a drónos csomagszállítást, ez Milánó és Barcelona után a harmadik legmagasabb részarány. Szinte egyöntetű volt a vélemény abban, hogy az így érkező szállítmány kertben vagy más magánterületen érhetne földet. A válaszadók a legfontosabbnak vélt felhasználási módok közül messze kimagasló mértékben a veszélyhelyzeti alkalmazást támogatják. Több mint felük lát komoly lehetőséget abban, ha a sérülteket vezető nélküli légi személyszállító eszközzel juttatják el a kórházba. A drónok előnyeit tekintve elsősorban a gyorsabb szállítást és az utcák zsúfoltságának csökkenését említették. Érdekes, hogy míg másoknál a mérséklődő légszennyezés a második legfontosabb szempont, a budapestieknek ez eggyel kevésbé számít. Természetesen a kockázatok is szóba kerültek: a magánélet védelmének sérülésétől tartanak a leginkább.

Palkovics László innovációs és technológiai miniszter a következőképpen vélekedik a dróntechnológia hazai térnyeréséről és támogatásáról: „Magyarország előkelő helyet kíván kivívni magának a pilóta nélküli légi járművek alkalmazásában, kutatásában és gyártásában. Május elején az Innovációs és Technológiai Minisztérium és egyetemi, vállalatai partnerei kezdeményezésére, több mint hatvan taggal megalakult a Magyarországi Drón Koalíció. A szervezet célja, hogy a biztonságos üzemeltetés feltételeinek megteremtésével, támogató jogszabályi keretrendszer kialakításával ösztönözze a drónok széleskörű elterjedését és a kapcsolódó hazai iparfejlesztést. Az 5G és a mesterséges intelligencia területén már megalkotottak mintájára kidolgozzuk a drónstratégiát is. Az EASA kutatása arra enged következtetni, hogy a magyar emberek nyitottak az innovatív technológiákra, akár nagyvárosi környezetben is támogatnák a korszerű megoldások további térnyerését."

Ha kíváncsiak vagytok a részletekre, a teljes jelentés és a részletes adatokat ismertető prezentáció az EASA honlapján érhető el.